Skip to main content

Exercițiile de gândire critică sunt esențiale pentru copii, deoarece îi ajută pe aceștia să învețe să evalueze ce aud, văd sau citesc și mai apoi să-și formeze o opinie proprie despre un anumit subiect. Într-o lume în care cei mici sunt inundați zilnic de o cantitate vastă de informații, dezvoltarea gândirii critice devine o abilitate esențială pentru a înțelege și filtra aceste date, pentru a analiza și compara situațiile cu discernământ și pentru a lua decizii informate, ghidate de rațiune, nu de impuls.

Gândirea critică le construiește copiilor un caracter puternic, le deschide mintea către noi perspective și îi ajută să devină mai creativi și mai înțelepți. Părinții și profesorii joacă un rol crucial în dezvoltarea gândirii critice a copiilor, prin diverse activități pe care le pot realiza împreună acasă sau la școală. Vom discuta în detaliu în acest articol despre avantajele gândirii critice la copii și mai ales cum putem noi, adulții, să-i ajutăm pe copii să-și exerseze această abilitate prin diverse exerciții.

Ce înseamnă gândire critică?

Dacă ar fi să dăm o definiție simplă pentru gândirea critică, putem spune că aceasta este abilitatea de a analiza și evalua informațiile într-un mod obiectiv, punând întrebări, căutând dovezi și folosind un raționament logic înainte de a trage concluzii sau a lua decizii.

Gândirea critică este, de asemenea, capacitatea de a face conexiuni între idei, situații, concepte și experiențe, pentru a vedea dincolo de suprafață și a forma o imagine completă asupra unui subiect.  

John Dewey, un filozof și psiholog american, a introdus termenul „gândire critică” pentru a descrie un scop educațional, pe care l-a identificat ca fiind o atitudine științifică a minții. Alte moduri în care s-a referit la gândirea critică au fost „gândirea reflexivă”, „ideea reflexivă”, „reflecția” și „gândirea”.

Dewey a definit gândirea critică ca o examinare activă, persistentă și atentă a unei situații, idei, informații, mai degrabă decât acceptarea pasivă a acestora.

Este esențial să ne dezvoltăm gândirea critică din copilărie și putem face asta prin diverse activități și exerciții de gândire critică, pe care le vom detalia mai jos în acest articol.  

Care sunt avantajele dezvoltării gândirii critice?

Prin cultivarea gândirii critice, copiii învață să pună întrebările potrivite și să găsească soluții creative la probleme. Ei vor fi capabili să analizeze informațiile într-un mod mai profund și să evalueze soluțiile din diverse perspective, combinând ceea ce știu deja cu lucruri noi pe care le descoperă. Acest lucru îi ajută să ia decizii mai informate și să aibă mai multă încredere în propria gândire. Ei vor deveni mai independenți, vor învăța cum funcționează lucrurile în lumea reală  și vor fi mai pregătiți pentru provocările pe care le vor întâlni pe parcursul vieții.

Iată și alte beneficii ale gândirii critice:

Capacitatea de a avea o viziune clară asupra anumitor probleme. Gândirea critică îi ajută pe copii să înțeleagă în profunzime o problemă, separând faptele de opinii sau emoții. Ei învață să privească situațiile din unghiuri diferite, ceea ce le oferă o imagine de ansamblu mai clară. Această claritate îi ajută să ia decizii mai bine informate și să evite confuzia generată de informații contradictorii sau incomplete.

Capacitatea de a găsi soluții de a depăși situații dificile. Copiii învață să abordeze problemele pas cu pas, evaluând fiecare opțiune și anticipând posibilele rezultate. Această abilitate îi ajută să gestioneze mai ușor dificultățile și să fie mai încrezători în fața provocărilor.

Abilitatea de a lua decizii bune. Prin diverse exerciții de gândire critică,  cei mici învață să cântărească avantajele și dezavantajele înainte de a lua o decizie. Ei devin mai atenți la detalii și încep să evalueze consecințele pe termen lung, ceea ce le permite să facă alegeri mai înțelepte și mai informate, evitând deciziile impulsive sau pripite.

Dezvoltarea abilităților de conducere. Liderii eficienți au nevoie de gândire critică pentru a înțelege nevoile echipei și a lua decizii bune pentru membrii grupului. Copiii care dezvoltă această abilitate devin mai capabili să analizeze situațiile, să ofere direcții clare și să inspire încredere celor din jur.

Dezvoltarea creativității. Deși la o primă vedere, s-ar părea că gândirea critică este opusul creativității, nu este deloc așa. Atunci când copiii analizează o problemă din mai multe perspective, ei sunt încurajați să vină cu soluții inovatoare, ceea ce le dezvoltă creativitatea.

Dezvoltarea comunicării persuasive. Pentru a comunica eficient și convingător, copiii trebuie să fie capabili să vină cu argumente logice și să-și susțină punctul de vedere. Gândirea critică îi ajută să-și organizeze ideile și să le exprime clar, astfel încât să își susțină opiniile în mod convingător.

Cum formăm gândirea critică la copii?

Mână care ține un bec virtual cu jumătate de creier
Sursa foto: Vecteezy.com

Gândirea critică nu este o abilitate nativă, ci se învață și se îmbunătățește prin practică. Iar pentru că este cel mai frecvent asociată cu argumentele, cele mai bune  exerciții de gândire critică sunt cele care îi ajută pe copii să aplice următorii pași:

  • Să clarifice contextul informației
  • Să identifice sursele de informații
  • Să descopere argumente
  • Să analizeze sursele și argumentele
  • Să evalueze argumentele celorlalţi
  • Să creeze sau să sintetizeze propriile argumente

Iată, concret, ce pot face adulții pentru a-i ajuta pe copii să-și forme gândirea critică:

1. Discută cu copilul despre motivul pentru care se întâmplă anumite lucruri (de exemplu, de ce un personaj dintr-o carte a făcut sau a spus ceva) și încurajează-i să vină cu explicații.

2. Încurajează-l să-și spună părerea despre lucrurile pe care le vede sau experiențele pe care le trăiește și să-și exprime propriile preferințe. Discută cu el pentru a vedea cum a ajuns la opiniile sale.

3. Pune-i întrebări care îl încurajează să facă predicții realiste despre ceea ce se va întâmpla în continuare. Învață-l să analizeze situațiile din mai multe perspective (să vadă diverse posibilități) și să nu accepte răspunsuri simple fără a pune la îndoială informațiile primite. Întreabă-l: „Dacă facem asta, ce crezi că se va întâmpla?” sau „Ce crezi că se va întâmpla în continuare?”. Învățarea copilului să formuleze ipoteze reprezintă unul din cele mai bune exerciții pentru dezvoltarea gândirii critice la copii.

4. Oferă copilului timp suficient pentru a se gândi, încerca o sarcină sau genera un răspuns. Această reflecție este de preferat  în locul unui răspuns bazat pe prima reacție instinctuală.

5. Nu interveni imediat. Copiii au nevoie de provocări pentru a crește. Așteaptă și urmărește înainte de a interveni pentru a rezolva o problemă. Când este necesară intervenția, pune-i copilului întrebări deschise și permite-i lui să ajungă la concluzie cu îndrumarea ta.

6. Fă-l să înțeleagă și perspectiva altor oameni, punându-i întrebări de genul „Cum crezi că se simte?”, „La ce crezi că se gândește acum?” sau „De ce crezi că el vrea să facă asta?”

7. Atrage-i atenția asupra micilor probleme care apar pe parcursul zilei și încurajează-l să se gândească la soluții. Ajută-l să descrie problema şi, bazându-se pe cunoştinţele şi experiențele lui, lasă-l să decidă care poate fi soluția cea mai bună. Discută apoi cu el de ce a luat decizia respectivă.  

8 activități de gândire critică pentru copii

Iată câteva exemple de activități care ajută copiii să-și cultive gândirea critică:

1. Activități artistice

Încurajarea copilului să-și exprime gândurile prin mijloace artistice este o modalitate incredibilă de a dezvolta abilitățile de gândire critică. Prin crearea unui desen sau compunerea unei melodii, copilul își exprimă propriile perspective și idei într-un mod creativ și personal. Aceste activități îl ajută să-și organizeze gândurile și să găsească soluții originale la problemele pe care le explorează prin artă. De asemenea, în timp ce-și alege culorile sau tonurile muzicale, copilul învață să facă legături între emoții, idei și acțiuni, dezvoltându-și astfel gândirea critică într-un mod natural și plăcut.

2. Puzzle-uri

Fată care face un puzzle
Sursa foto: Vecteezy.com

Puzzle-urile sunt exerciții excelente pentru dezvoltarea gândirii critice la copii, deoarece îi învață să gândească logic și strategic. Atunci când rezolvă un puzzle, copiii trebuie să analizeze fiecare piesă, să facă conexiuni între formă și culoare, să testeze diferite variante și să identifice soluții pentru a finaliza imaginea.  În plus, puzzle-urile stimulează răbdarea și atenția la detalii, abilități esențiale pentru o gândire critică solidă.

Prezența unui adult este semnificativă și când vine vorba de puzzle-uri deoarece, la început, aceste jocuri ar putea părea descurajante. Însă, dacă veți construi împreună, puteți obține o experiență distractivă și utilă.

3. Jocuri de rol

Aceste jocuri permit copiilor să ia decizii sau să rezolve situații similare cu cele din viața reală. De exemplu, aduceți în discuție o problemă din lumea reală, cum ar fi încălzirea globală și prefaceți-vă pe rând că sunteți o persoană importantă care poate lua decizii strategice care să rezolve aceste provocări. Cum ar proceda copilul? Ce soluții inovatoare ar găsi?

Astfel de exerciții de gândire critică le permit copiilor să învețe despre mediul înconjurător, să fie conștienți de problemele reale din viața de zi cu zi și să găsească soluții, folosindu-și abilitățile de gândire critică.

4. Scenariu ipotetic de ”Cel mai rău caz”

Similar cu activitatea de mai sus, acest exercițiu este excelent pentru cultivarea gândirii critice la copii. O astfel de activitate poate fi pusă în aplicare atât acasă, dar și la clasă. Pentru a fi mai antrenantă, ea poate fi jucată în echipe și constă în găsirea de soluții pentru a depăși o problemă delicată.

Scenariile pot include situații cum ar fi ”pierdut pe o insulă/ într-o pădure”. Elevii trebuie să vină cu idei creative pentru a ieși din situația imaginară cu care se confruntă, având la îndemână foarte puține resurse.

Pe lângă încurajarea studenților să gândească critic, această activitate va îmbunătăți munca în echipă, comunicarea și abilitățile de rezolvare a problemelor.

5. Jocuri cu Lego sau blocuri de construcție

Copii care se joacă cu blocuri de construcții
Sursa foto: Vecteezy.com

Jocurile precum Minecraft sau LEGO sunt minunate pentru dezvoltarea abilităților de gândire critică și a creativității. Construind diverse clădiri, nave spațiale, dinozauri sau mașini, copilul își transformă imaginația în realitate, iar acest proces activează neuronii care îi ajută să rezolve probleme, să găsească soluții inovatoare și să planifice în detaliu fiecare etapă a construcției.

În plus, acești pași dezvoltă perseverența și învățarea prin experimentare, copilul descoperind cum diverse piese se potrivesc împreună și cum micile greșeli fac parte din procesul de învățare.

6. Crearea de povești pe baza imaginilor

Acesta este un exercițiu clasic de gândire critică, fiind potrivit pentru a dezvolta abilitățile de rezolvarea a problemelor și de a încuraja creativitatea. Se poate juca în clasă, cu mai mulți copii. Pentru această activitate, ai nevoie de câteva imagini printate cu obiecte, animale sau concepte. Primul copil începe să spună o poveste unică despre imaginea tipărită, apoi transmite imaginea altui elev. Acesta din urmă trebuie să continue povestea și să dea mai departe poza.

Pe măsură ce povestea evoluează, copiii sunt încurajați să facă conexiuni între ideile lor și cele anterioare, să adauge detalii logice și creative, exersându-și nu doar creativitatea, ci și capacitatea de colaborare și adaptare.

7. Proiecte de inginerie

Această activitate este distractivă și educativă, dezvoltând copiilor abilitățile de gândire critică, de planificare, testare și ajustare a soluțiilor lor. De exemplu, copiii pot construi un pod din materiale simple precum bețe de lemn, elastice, hârtie sau pot face un model de casă, mașină sau orice alt proiect. Pot lucra mai multe zile la rând și pot folosi diverse materiale. 

8. Critica constructivă

Prezintă copiilor un articol legat de un anumit subiect și cere-le să-l analizeze în mod critic, să evalueze punctele tari și punctele slabe ale articolului. Elevii pot scrie despre ceea ce cred despre articol, despre orice afirmație înșelătoare sau părtiniri ale autorului și să le critice folosind propriile lor judecăți.

Citește și: 13 resurse educaționale deschise – Ce sunt și cum ajută cadrele didactice

20 exerciții de gândire critică pentru copii

Următoarele exerciții de gândire includ activități cât mai diverse, de la cele care îți dezvoltă abilitățile de observare și memorie, până la cele care oferă informații generale despre știință, artă, muzică, literatură, sport și altele.

1. Adevăruri despre Arctica

Citiți pasajul despre Arctica. Apoi completați fișa cu fapte din textul lecturat. Includeți cel puțin trei adevăruri pentru fiecare titlu:

Arctica este o regiune mare de pământ în jurul Polului Nord. Această regiune include Oceanul Arctic, Groenlanda, Islanda, mii de insule mai mici și părțile nordice din trei continente: America de Nord, Europa și Asia. Mulți dintre locuitorii Arcticii sunt eschimoși, oameni originari din regiune. Alții sunt laponi, Iakuti și Chukchi.

Fauna sălbatică din Arctica include lupi, urși polari, vulpi, multe păsări, caribu (ren), lemingi, morse și iepuri arctici. Cea mai comună specie de pește arctic este salpicul, un fel de păstrăv.

Clima arctică este aspră. Temperaturile pot ajunge la minus 70 de grade iarna, iar vânturile puternice fac vremea și mai rea. Verile sunt scurte și răcoroase.

exercițiu despre continentul Arctic

2. Adevăruri despre Antarctica

Citiți pasajul despre Antarctica. Apoi completați fișa cu informații din textul citit. Includeți cel puțin trei adevăruri pentru fiecare titlu.

Antarctica este continentul de la Polul Sud. Antarctica este înconjurată de trei oceane – Atlanticul, Pacificul și Oceanul Indian. Este al cincilea continent ca mărime și cel mai rece loc de pe Pământ.

Pentru că este sub ecuator, iarna în Antarctica are loc când este vară în Statele Unite. Metalul se sparge ca sticla în brutala iarnă antarctică. Temperaturile scad la minus  120 sub zero, ceea ce ar face ca orice persoană fără haine foarte groase ar îngheța în doar câteva minute. Vântul vine în rafale puternice de până la 320 de km pe oră, sfâșiind grămezile de zăpadă.

Cu excepția câtorva insecte, nu există animale în Antarctica. Cu toate acestea, pinguinii, focile, balenele, krillul și păsările marine prosperă în oceanele din jurul continentului. De asemenea, puține plante în afară de mușchi cresc pe pământul acoperit de gheață din Antarctica.

Niciun om nu trăiește permanent pe acest continent, dar Antarctica este cunoscută pentru stațiile sale științifice. Multe națiuni, inclusiv SUA, Chile, Norvegia, Marea Britanie și Australia au mari centre de cercetare în care oamenii de știință studiază cutremure, gravitația, oceanele și condițiile meteo.

exercițiu despre continentul Antarctica

3. Răspunde la întrebări!

Vezi cât de mult ai învățat despre Arctica și Antarctica jucând acest joc cu un partener. Iată cum:

  • Taie cărțile, amestecă-le și pune-le într-un teanc cu fața în jos.
  • Alege pe rând un cartonaș și pune o întrebare partenerului tău.
  • Dacă răspunsul  este corect, alege o altă carte și pune o altă întrebare. Dacă a răspuns greșit, el alege o carte și îți pun ție o întrebare.
  • Câștigă jucătorul care răspunde corect la cele mai multe întrebări.
exercitiu cu intrebari despre continentul arctic si antarctic

4. Imobile

Privește cu atenție casele din imagine, apoi răspunde la întrebări.

imagini cu case
  1. Câte case au doar două ferestre și o ușă?
  2. Câte case nu au ferestre?
  3. Câte case nu sunt pentru oameni?
  4. Câte case nu au pereți din lemn?
  5. Câte case plutesc?
  6. Câte case au steaguri?
  7. Câte case au 12 sau mai multe ferestre?
  8. Câte case au verandă?

5. Petrecerea pisicilor

Pisicile dau o petrecere. Majoritatea pisicilor sunt gemene, îmbrăcate și încălțate la fel, doar trei pisici sunt unice. Cu un pix sau un creion colorat, găsește și numerotează perechile de gemeni identici. Apoi încercuiește cele trei pisici care nu au gemeni.

desen cu pisici

6. Provocarea triunghiurilor

Câte triunghiuri poți găsi în această formă? Folosește creioane colorate pentru a contura fiecare triunghi. Scrie totalul în spațiul de mai jos.

În total sunt____________________triunghiuri.

desen cu triunghiuri

7. Desen rapid

Acesta este unul din exercițiile de gândire critică potrivite pentru elevi în clasă. Roagă fiecare elev să scoată o foaie de hârtie și un creion. Explică-le că vei citi o serie de instrucțiuni și toți trebuie să deseneze pe hârtie ceea ce le spui în instrucțiuni:

  1. Desenează un pătrat în colțul din stânga jos al hârtiei.
  2. Desenează un alt pătrat în colțul din dreapta jos al hârtiei.
  3. Desenează un cerc în mijlocul fiecărui pătrat.
  4. Pune un punct în centrul fiecărui cerc.
  5. Desenează o linie care leagă cele două pătrate.
  6. Desenează patru triunghiuri la un centimetru din partea de sus a paginii
  7. Pune un X în primul triunghi din dreapta.
  8. Desenează un cerc în interiorul celui de-al doilea triunghi din dreapta.
  9. Desenează un pătrat în interiorul cercului.
  10. Pune un pătrat în al treilea triunghi din dreapta.
  11. Colorează ultimul triunghi.
  12. Desenează un cerc în jurul acelui triunghi.
  13. Desenează o linie în mijlocul paginii.
  14. Folosește acea linie ca pe o latură a unui dreptunghi.
  15. Scrie numele tău complet în dreptunghi.
  16. Desenează un pătrat direct deasupra dreptunghiului.
  17. Împarte pătratul în jumătate.
  18. Colorează jumătate de pătrat.

Roagă elevii să-și compare desenele. Seamănă desenele între ele? Discutați diferențele și de ce cred copiii că apar aceste diferențe!

8. Ghicește destinația!

În spațiul de mai jos, scrie indicații despre cum să poți ajunge din sala de clasă către oricare loc în clădirea școlii, cum ar fi sala de sport, biblioteca sau cancelaria. Nu scrie numele destinației, doar indicațiile. Când ai terminat de scris, fă schimb de foaie cu un coleg de clasă și creați o hartă pe baza indicațiilor fiecăruia (tu pe baza indicațiilor lui, el pe baza indicațiilor tale). În spațiul de mai jos, scrie numele destinației, apoi schimbă înapoi foaia cu colegul respectiv pentru a vedea dacă ai dreptate.

Indicații:






Harta:

imagine cu un dreptunghi

Destinația este: ______________________________________________________________________________________

9. Ghicește elementul ce nu aparține grupului

Fiecare dintre aceste liste are un articol care nu aparține grupului. Găsește și taie acel articol. Apoi explică de ce acel element nu aparține grupului.

ochi, nas, gură, picior _____________________________________

zebră, leu, elefant, pisoi _____________________________________

chinuri, clești, cheie, șurubelniță __________________________

fotbal, tenis, pistă, bowling _____________________________

prune, pepene galben, piersici, caise ______________________________

argint, rubin, alamă, fier ____________________________________

pix, creion, creion, riglă _________________________________

tobe, oboi, saxofon, flaut ____________________________

pleacă, ajunge, părăsește, iese, merge ____________________________________

cal, cățeluș, pui, rățușcă _____________________________

ziar, radio, carte, revistă ___________________

10. Jocul supraviețuirii

Alte exerciții excelente pentru dezvoltarea gândirii critice sunt cele de supraviețuire. Iată care este provocarea pe care trebuie s-o depășească elevii: Ceasul tău s-a stricat și ai ratat barca ce te ducea înapoi în civilizaţie. Se pare că vei petrece ceva timp blocat într-un loc nelocuit de pe o insulă tropicală. Mai jos este o listă cu 30 de articole care ți-ar putea fi utile. Numerotează-le în ordinea de la cel mai important (1) la cel mai puțin important (30).

  • _o pungă de fructe uscate
  • _6 butoaie de apă potabilă
  • _un cuțit
  • _muzică și căști
  • _10 legături de banane
  • _10 conserve de legume
  • _o copie a cărții ”Robinson Crusoe”
  • _o pătură
  • _un costum de baie
  • _un pachet de cărți de joc
  • _un deschizător de conserve
  • _gumă de mestecat
  • _săpun
  • _ketchup și muștar
  • _un rând de schimb de haine
  • _un disc frisbee
  • _un sac de cartofi
  • _o carte numită Plante tropicale comestibile
  • _o lanternă
  • _un aparat de fotografiat
  • _frânghie
  • _o busolă
  • _10 kilograme de hamburgeri
  • _un dispozitiv care transformă apa sărată în apă potabilă
  • _o haină de ploaie
  • _un pieptene
  • _un radio
desen cu echipament de supravieture

11. Ce-ar fi dacă…?

Iată mai jos un alt exercițiu excelent de dezvoltarea a gândirii critice. Ei trebuie să răspundă la întrebările ipotetice de mai jos și trebuie să știe că nu există un răspuns „corect” sau ”greșit”.

Cum crezi că ar fi viața dacă soarele nu ar apune niciodată?


Cum crezi că ar fi viața dacă oamenii ar putea ajunge dintr-un loc în altul doar pe jos, fără un alt mijloc de transport?


Cum ar fi viața dacă ai fi o insectă?


Cum ar fi viața dacă nu ar exista gravitație?


Cum ar fi viața dacă cerul ar fi verde?


Cum ar fi viața dacă toate continentele nu ar fi despărțite de apă?


12. Confuzie constantă

Domnul și doamna Dinkledorff au o problemă. Au cvintupleți identici — Jessica, Jennifer, Justina, Judith și Jackie — și nu le pot deosebi. Citește indiciile de mai jos, apoi oferă ajutorul părinților Dinkledorff scriind numele fiecărui copil în spațiul prevăzut.
INDICII:
A. Judith stă între Jessica și Justina.
B. Jessica nu are pe nimeni pe partea dreaptă.
C. Jackie, primul născut, stă mereu în față.

desen cu bebeluși

13. Întrebări și răspunsuri

Unele întrebări au un singur răspuns, altele au mai multe răspunsuri. Vezi câte răspunsuri poți găsi la aceste întrebări.

„Asigură-te că nu le pierzi”, a spus Sammi în timp ce ea și prietenii ei plecau în camping. Ce le-a dat Sammi prietenilor ei?


Cum ai ști dacă cineva a aprins un foc în grătar dacă tu nu ai fost acolo la momentul respectiv?


Tata s-a uitat pe geamul mașinii și a spus: „Acesta nu ar fi un loc bun să crească culturi.” Cum a ajuns la această concluzie?


Cum îți poți da seama dacă o persoană este foarte puternică?


„Aici trebuie să fi fost o nuntă”, a spus Frank. Cum a ajuns la concluzia asta?


Ce au în comun o vacă și un pui?


Dacă ai văzut o gaură în pământ, cum ai putea concluziona dacă era adâncă sau superficială?


Cum ai putut să-ți dai seama că bate vântul, fără să ieși afară?


Aproximativ 70% din pământ este acoperit cu apă. Restul de 30% este pământ. Oamenii nu locuiesc pe tot acel pământ. De ce nu?


Dacă ai fi în pădure și ai vedea ceea ce părea ca niște lumini printre copaci, ce crezi că ar putea fi?


14. Eroul meu!

Enumeră 5 persoane pe care le admiri cel mai mult. Acești oameni pot fi din trecut sau prezent.
Eroul 1. _________________________________________________
Eroul 2. _________________________________________________
Eroul 3. _________________________________________________
Eroul 4. _________________________________________________
Eroul 5. _________________________________________________
Gândește-te la trăsăturile pe care toți oamenii pe care îi admiri le au în comun. Scrie-le mai jos.


Acum, gândește-te la o calitate specială care îi face pe acești oameni unici. Scrie mai jos o trăsătură diferită pentru fiecare dintre ei.
Eroul 1. _________________________________________________
Eroul 2. _________________________________________________
Eroul 3. _________________________________________________
Eroul 4. _________________________________________________
Eroul 5. _________________________________________________

15. Adevăr sau Opinie?

Un adevăr este ceva pe care îl poți dovedi. Această afirmație este un exemplu de enunț adevărat: Halloween-ul este o sărbătoare în octombrie.

O opinie este o convingere personală care poate fi sau nu adevărată. Mulţi oameni pot avea aceeași opinie, dar asta nu o transformă în adevăr. Această afirmație este un exemplu de opinie: Halloween-ul este cea mai bună sărbătoare.

În spațiile de mai jos, scrie un A dacă afirmația este un fapt și un O dacă este o opinie. Când ai terminat, discută răspunsurile tale colegii tăi.

_ 1. Insula Delfinilor Albaștri este o carte grozavă.

_ 2. Până la vârsta de cinci ani ani, un copil știe aproximativ 5.000 de cuvinte.

_ 3. Cel mai bun personaj al lui Roald Dahl este Charlie din ”Charlie și fabrica de ciocolată”.

_ 4. Curcubeele sunt create când picăturile de apă sunt lovite de lumină și se formează prisme.

_ 5. Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și Pluto sunt planete.

_ 6. Clasa a șasea este mai distractivă decât clasa a cincea.

_ 7. Primul televizor color la Londra a fost realizat în 1928.

_ 8. Nasul meu este prea lung.

_ 9. Jupiter este cea mai mare planetă din sistemul nostru solar.

_ 10. Aligatorii și crocodili sunt animale pe cale de dispariție.

_ 11. Americanii mănâncă mai mult decât două miliarde de lire sterline de paste pe an.

_ 12. Pisicile sunt animale de companie foarte drăguțe.

_ 13. Nu există doi oameni care au aceleași amprente.

_ 14. Limba semnelor este cel mai mult folosit limbaj în America, după engleză și spaniolă.

_ 15. Ar trebui să folosești muștar pe hot dog și ketchup pe hamburgeri.

_16. Roșul și albastrul sunt culori primare.

_16. Covrigii au un gust grozav.

16. Lucruri similare

Scrie în spațiul dat cum fiecare pereche din obiectele de mai jos sunt la fel. Enumeră cât mai multe lucruri similare între cele două obiecte din pereche.

pulover/pătură


vânt/apă


pește/săpun


cățeluș/bebeluş


creion/lumânare


ploaie/lacrimi


leu/vultur


pieptene/fierăstrău


primăvară/tinerețe


17. Despre mine

Evaluezi cărți, locuri și lucruri în fiecare zi. Acum, aruncă o privire la tine și răspunde la fiecare dintre următoarele întrebări:

  1. Sunt deosebit de bun la _______________________________________________
  2. Sunt un prieten bun pentru că ____________________________________
  3. Oamenii pot avea încredere în mine pentru că eu ___________________________________
  4. Unul dintre cele mai bune lucruri despre mine este ____________________________________
  5. Sunt distractiv să fiu atunci când _____________________________________
  6. Îmi ajut familia prin _____________________________________________
  7. Îmi ajut prietenii prin ____________________________________________
  8. Îmi ajut comunitatea prin ________________________________________
  9. Încerc să fac lumea un loc mai bun prin ________________________
  10. Îmi place pentru că eu________________________

18. Vânătoare de comori

Ghici ce? Te duci la o vânătoare de comori și nici măcar nu trebuie să-ți părăsești biroul. Gândește-te la ceva care se potrivește fiecăruia dintre descrierile de mai jos și scrie-l în spațiul liber.

  1. Ceva ce arunci: ________________________________________________
  2. Ceva care este dezordonat: _______________________________________
  3. Ceva care își schimbă forma: _________________________________
  4. Ceva pe care nu ar trebui să mergi: ________________________
  5. Ceva pe care îl scutur:____________________________________________________
  6. Ceva care miroase fantastic: _____________________________________
  7. Ceva pe care îl încălzești: ____________________________________________________
  8. Ceva care își schimbă culoarea: _________________________________
  9. Ceva pe care îl îngheți:_______________________________________
  10. Ceva pe care îl amesteci:_______________________________________
  11. Ceva care este tare:____________________________________________
  12. Ceva care crește:_______________________________________________
  13. Ceva care se deschide:_______________________________________________

19. Analogii uimitoare

Analogiile arată relații între perechi de cuvinte. De exemplu, între următoarele cuvinte: gălbenuș : ou – sâmbure – cireș există următoarea analogie: „Gălbenușul este la ou, așa cum sâmburele este la cireșe”.
În acest exemplu, relația este parte la întreg: un gălbenuș face parte dintr-un ou, iar un sâmbure face parte dintr-o cireașă.

Luând în considerare această explicație a analogiilor, fă următorul exercițiu care te ajută să-ți dezvolți gândirea critică:

uscat : deșert – umed :…………..(ocean) : Uscat este pentru deșert cum este umed pentru ocean

curcan : Ziua Recunoștinței – vrăjitoare : ………_________________________________

palmă : mână – talpă : …………..____________________________________________

trei : triunghi – patru :……………………. _____________________________________________

Venus : planetă – pudel :……………….. _______________________________________

pere : copaci – dovleci:…………………… _______________________________________

nuante : ferestre :: covoare :……….. _______________________________________

înot : apă -sanie :……………. _________________________________

struguri : ciorchine – banane : ……….____________________________________

profesor : cretă – artist : ………….._______________________________________

carte : citește – televiziune : ……………….__________________________________

zahăr : dulce – lămâie……………____________________________________

20. Răspunsuri

O modalitate distractivă de a ajuta copiii să-și dezvolte abilitățile de sinteză este să le pui întrebări și să-i provoci să dea cât mai multe răspunsuri posibile pentru fiecare întrebare. Când au terminat, discutați cu elevii, încurajându-i să-și explice răspunsurile.

  1. Imaginează-ți că mama ta ți-a spus: „Mă bucur că ai mâncat un ou cu pâine prăjită înainte să mergi la școală azi dimineață.” Ea nu ți-a pregătit micul dejun; ea nu te-a văzut mâncându-l. De unde a știut ce ai mâncat?
  2. Cum se aseamănă animalele și plantele? Ce diferențe există între ele?
  3. Ce lucruri ai vrea să nu fi fost inventate niciodată? De ce?
  4. De ce sunt diferite casele din întreaga lume?
  5. Dacă ai putea inventa ceva în lume, care ar fi și de ce?
  6. Numește câteva cărți în care animalele vorbesc ca oamenii.
  7. Dacă ai putea avea orice vârstă, ce vârstă ai avea și de ce?
  8. Numește cât mai multe hobby-uri.
  9. Imaginează-ți că ai o mașină a timpului care te-ar putea duce înapoi sau înainte în timp. Unde te-ai duce și de ce?

Puteți descărca fișa cu cele 20 de exerciții de gândire critică pentru copii în format PDF de mai jos:

4 cărți pentru copii cu tematica gândirii critice

carte-de-gandire-logica-copii-5-7-ani

1.Gândirea logicăCaietul meu de exersat

Această cărticică este potrivită pentru copiii de până-n 6-7 ani și conține diverse exerciții de gândire critică. Cei mici vor învăța:

• să facă asocieri între două sau mai multe imagini;
• să identifice și să creeze forme și modele geometrice;
• să rezolve șiruri logice;
• să rezolve puzzle-uri simple.

carte-cu-jocuri-de-inteligenta-copii

2. Jocuri de inteligenta pentru copii 4-8 ani

Această carte conține jocuri – ghicitori, labirinturi, puzzle-uri și alte activități distractive, exerciții de gândire critică pentru copiii de vârstă preșcolară și școlară mică, care îi ajută să-și dezvolte raționamentul, logica, să-și testeze perspicacitatea și să-și îmbunătățească atenția. Cartea este potrivită pentru copii de 6-8 ani.

carte-exercitii-de-logica-si-rezolvare-probleme

3. Gata de școală! Logică și rezolvare de probleme

Cartea conține exerciții și jocuri menite să dezvolte gândirea critică la copii, să le îmbunătățească atenția și capacitatea de concentrare, să încurajeze descoperirea algoritmului după care se rezolvă anumite probleme.

carte-detectivul-erorilor-de-gandire

4. Detectivul erorilor de gândire

Cartea se adresează copiilor de 12-14 ani și îi ajută să-și antreneze mintea, astfel încât să identifice cele mai frecvente erori de raționament şi să reziste tehnicilor de manipulare. Volumul cuprinde peste 500 de exerciții de depistare a erorilor și jocul detectivului de erori.

La finalul acestei cărți, copiii:

  • vor ști să identifice un raționament greșit;
  • vor prețui mai mult gândirea corectă;
  • vor ști cum să evite erorile în felul în care gândesc.

În concluzie, prin exerciții simple de gândire critică, copiii învață să analizeze informațiile cu atenție, să pună întrebări relevante și să ia decizii informate. Este important să-i ajutăm pe cei mici să-și dezvolte acest tip de gândire de la o vârstă fragedă, deoarece acest lucru le va permite să devină adulți independenți, capabili să evalueze situații complexe și să găsească soluții creative la problemele cu care se confruntă.

Surse articol: Kinderpedia.co, 81 Fun Critical Thinking Activities,

Author Raluca Margean

Cu o diplomă de economist în mână și după mai mult de un deceniu petrecut în companii multinaționale pe diverse joburi, în 2016 am realizat că vreau să fac ceva cu totul diferit de tot ce realizasem până în momentul respectiv. Voiam ceva care să-mi permită să-mi pun în valoare latura creativă a personalității mele și astfel m-am apucat de organizat ateliere pentru copii și am început să scriu. Mi-am creat propriul blog, apoi am continuat să scriu și pe alte site-uri și bloguri, pe diverse teme (dezvoltare personală, parenting, cărți, lifestyle, orice). Și ceea ce a început ca o pasiune a devenit, în scurt timp, o sursă de împlinire personală și profesională. Scriu pentru că-mi place. Și vreau să scriu în continuare despre subiecte în care cred și aduc valoare oricui citește conținutul creat de mine. În rest, sunt o femeie care iubește. Iubesc copiii, iubesc cărțile, iubesc călătoriile, iubesc viața. Viața mea este plină de culoare și îmi place să stropesc din belșug în jurul meu, să-i colorez și pe alții...Tot ce-mi doresc eu de la viață este să-mi pot păstra zâmbetul cât mai mult timp (pentru totdeauna, dacă se poate) și să-mi văd copiii fericiți. Restul sunt detalii care mă ajută să-mi îndeplinesc scopul mai sus definit.

More posts by Raluca Margean