Skip to main content

Titularizarea este un moment esențial în parcursul profesional al oricărui cadru didactic, marcând tranziția către stabilitatea unui post permanent în învățământul preuniversitar. Totuși, acest proces poate fi resimțit ca fiind dificil de către viitorii profesori, din cauza frecventelor schimbări legislative, a procedurilor complexe de înscriere și evaluare, precum și a presiunii legate de obținerea unei note care să le asigure postul dorit.

În acest articol am adunat toate informațiile esențiale despre concursul de titularizare pentru a veni în ajutorul atât celor care se pregătesc pentru prima dată să intre în învățământ, cât și celor care vin din mediul privat și doresc să facă tranziția către sistemul public sau celor care au mai încercat să dea acest examen anii anteriori și nu au reușit.

Ce este titularizarea și de ce este importantă în cariera didactică?

Titularizarea este concursul național care permite cadrelor didactice să ocupe un post didactic vacant, cu contract de muncă pe durată nedeterminată, într-o unitate de învățământ preuniversitar. Spre deosebire de posturile ocupate anual prin suplinire, titularizarea oferă stabilitate profesională deoarece se încheie contract de muncă pe perioadă nedeterminată, asigură obținerea unui venit lunar garantat și posibilitatea de a construi o carieră solidă în aceeași școală.

De asemenea, un post titularizat permite accesul la grade didactice superioare, formare profesională continuă și implicarea pe termen lung în proiectele educaționale ale unității școlare.

Nu în ultimul rând, statutul de profesor titularizat conferă o anumită recunoaștere socială și profesională, consolidând autoritatea și credibilitatea cadrului didactic în relația cu elevii, părinții și comunitatea educațională în general.

Cadrele didactice pot fi titulare în una sau mai multe unităţi de învățământ ori pe două sau mai multe specializări.

Condiții de participare și acte necesare pentru titularizare

Pentru a participa la concursul de titularizare, candidații trebuie să îndeplinească o serie de criterii legale și profesionale, iar dosarul de înscriere trebuie să fie complet și depus în termenul stabilit de inspectoratul școlar. Concursul presupune susținerea unei probe scrise de specialitate, pe baza unei programe aprobate de Ministerul Educației și susținerea unei probe practice – inspecția la clasă, iar repartizarea pe posturi se face în funcție de nota obținută și locurile vacante.

Cine poate participa la concursul de titularizare?

Femeie care ține carti in brate
Sursa foto: Vecteezy.com

La concursul de titularizare pot participa atât absolvenții de facultate, cât și cei cu liceul pedagogic, astfel:

  • Absolvenţii cu diplomă ai învățământului postliceal şi universitar. Aceștia trebuie să facă dovada pregătirii psihopedagogice aferentă specializărilor/programelor de studii finalizate cu diplomă. Pentru absolvenţii studiilor universitare, finalizarea pregătirii psihopedagogice presupune obţinerea a minimum 60 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică, prin modulele de formare psihopedagogică de nivel I şi II , şi obţinerea „Certificatului de absolvire a programelor de formare psihopedagogică”  sau finalizarea cu diplomă a unui program universitar de master didactic.
  • Absolvenţii cu diplomă ai liceului pedagogic. Aceștia pot preda în învățământul preșcolar și primar.
  • Absolvenţii cu diplomă de absolvire/certificat de competenţe ai învățământului postliceal/terţiar nonuniversitar/ai şcolilor de maiştri/ai şcolilor de antrenori. Aceștia au obligaţia de a efectua pregătirea psihopedagogică.

De asemenea, la examenul de titularizare pot participa și persoanele care au mai lucrat în învățământ ca suplinitori, învățători necalificați care au dobândit ulterior calificarea necesară sau chiar specialiști din alte domenii care doresc să se reorienteze către cariera didactică.

NU pot participa la concursul de titularizare:

  • Persoanele care îndeplinesc condiţiile legale de pensionare pentru limită de vârstă
  • Persoanele care au fost condamnate definitiv pentru infracțiuni incompatibile cu funcția didactică
  • Persoanele care au fost destituite din învățământ pentru abateri disciplinare grave
  • Persoanele care nu prezintă un document medical emis de un medic specializat de medicina muncii sau de un cabinet de medicina muncii, care atestă că este apt pentru prestarea activităţii didactice

Documente necesare pentru înscriere

Dosarul de înscriere la examenul de titularizare trebuie să conțină următoarele documente:

  • Fisa de inscriere la concurs 
  • Cerere tip de înscriere
  • Copie după actul de identitate
  • Copii de pe certificatele de nastere si casatorie (pentru solicitantii care si-au schimbat numele) sau de pe alte acte doveditoare privind schimbarea numelui
  • Copii de pe actele de studii, foile matricole si certificatele de calificare (pentru absolventii liceului pedagogic/ invatamantului postliceal)
  • Certificatele/ adeverintele de absolvire a modulului psihopedagogic (daca absolvirea acestuia nu reiese din foaia matricola)
  • Copii de pe certificatele de obtinere a gradelor didactice
  • Avizul/ adeverinta medical(a), emis(a) de un medic sau cabinet de medicina a muncii, din care sa rezulte ca sunt apt(a) pentru a preda in invatamant
  • Cazier judiciar

Alte documente suplimentare (dacă este cazul), precum:

  • Copie de pe actul de titularizare/ repartizare pe perioada viabilității postului în învățământul preuniversitar
  • Copie a acordului ME, a deciziei inspectoratului școlar sau a întreprinderii de întrerupere a activității
  • Adeverinta din care sa rezulte vechimea efectiva la catedra (inclusiv perioada rezervarii catedrei)  
  • Copie din registrul general de evidență a salariaților sau copie de pe carnetul de muncă dacă a mai fost angajat(ă) anterior anului 2011 și ulterior nu a mai avut calitatea de angajat(ă)
  • Copii ale avizelor și atestatelor necesare ocupării postului didactic/ catedrei, inclusiv avizul unității de învățământ particular
  • Adeverință eliberată de unitatea de învățământ privind sancțiunile disciplinare din ultimii 6 ani școlari încheiați și de pe parcursul anului școlar în curs (pentru candidații care au mai fost angajați la o unitate de învățământ)
  • Declaratie pe proprie răspundere că nu desfășoară activități incompatibile cu demnitatea funcției didactice
  • Certificatul/adeverința de integritate comportamentală din care reiese faptul ca este înscris în Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor – în original.
  • Copii ale deciziilor de detașare
  • Declarație privind postul didactic de predare/catedră ocupat în etapele anterioare ale mobilitățtii personalului didactic
  • Documentele se depun fie la inspectoratele școlare/centrele de înscriere, fie online, în format PDF, scanate color, conform cerințelor din platforma specializată. De asemenea, actele de studii trebuie să fie într-o anumită ordine.  

Structura examenului de titularizare

Examenul de titularizare constă în susținerea unei inspecții speciale la clasă (proba practică) și, ulterior, a unei probe scrise. Ambele au rolul de a evalua competențele profesionale, pedagogice și aptitudinile practice ale candidaților. La proba scrisă pot participa doar candidații care au obținut la inspecția la clasă minimum nota 5.

Inspecția la clasă: ce trebuie să știi

Inspecția la clasă reprezintă etapa practică a examenului de titularizare, menită să evalueze direct abilitățile de predare ale candidatului, într-un context real de învățare.

Profesorul candidat trebuie să susțină una sau două lecții în fața unei comisii de evaluare compusă din inspectori școlari, directori de școli și profesori titulari cu experiență în domeniu. Aceste lecții se desfășoară în condiții reale, la clasă, cu elevi, pentru a evalua modul în care candidatul face față provocărilor concrete ale activității didactice. Durata unei lecții este, de obicei, de 50 de minute, timp în care candidatul trebuie să parcurgă toate etapele unei ore de curs complete.

Profesor cu elevi in sala de clasa
Sursa foto: Pexels.com

Comisia de evaluare urmărește cu atenție mai multe aspecte ale activității didactice, și anume:

1. Planificarea și motivarea lecției. Acest criteriu evaluează cât de bine a pregătit profesorul lecția și cum reușește să îi facă pe elevi să înțeleagă de ce este importantă materia predată. Evaluatorii urmăresc dacă profesorul știe să facă legături între ceea ce predă și alte materii studiate (de exemplu, să conecteze lecția de istorie cu geografia sau literatura). De asemenea, se verifică dacă profesorul arată elevilor cum se folosesc în viața reală cunoștințele învățate la școală și cum se încadrează lecția de în întregul program de studiu.

2. Conținutul științific al lecției. Acest aspect se referă la calitatea informațiilor pe care le transmite profesorul elevilor. Evaluatorii verifică dacă materia este corectă din punct de vedere științific, dacă este prezentată într-o ordine logică și dacă este potrivită pentru vârsta și nivelul de înțelegere al elevilor. Profesorul trebuie să demonstreze că stăpânește foarte bine materia pe care o predă, că organizează informațiile de la simplu la complex și că face rezumate care ajută elevii să înțeleagă și să rețină mai ușor ceea ce au învățat. Lecția trebuie să aibă o structură clară, cu început, mijloc și sfârșit bine delimitate.

3. Metodele și materialele folosite în predare. Aici se evaluează creativitatea și eficiența profesorului în alegerea modului de a preda. Un profesor bun nu se limitează doar la explicațiile de la catedră, ci folosește diverse tehnici pentru a face lecția mai interesantă și mai ușor de înțeles. Poate folosi prezentări PowerPoint, experimente practice, jocuri educative, muncă în echipă sau discuții de grup. Evaluatorii urmăresc dacă profesorul folosește materiale didactice variate (imagini, video-uri, obiecte concrete) și dacă acestea chiar îi ajută pe elevi să înțeleagă mai bine materia. Originalitatea și noutatea în abordare sunt apreciate, cu condiția să fie eficiente pentru învățare.

Citește și: Brainstorming-ul ca metodă didactică: cum stimulezi creativitatea elevilor la clasă?

4. Atmosfera din clasă și motivarea elevilor. Acest criteriu se concentrează pe relația dintre profesor și elevi și pe climatul general din timpul lecției. Evaluatorii observă dacă profesorul reușește să creeze o atmosferă plăcută și relaxată, în care elevii se simt în siguranță să pună întrebări și să participe activ. Se urmărește dacă profesorul știe să îi motiveze pe elevi, să îi facă curioși și dornici să învețe. Un mediu pozitiv de învățare înseamnă că elevii sunt atenți, participă la discuții, își exprimă opiniile fără frică și se simt respectați. Profesorul trebuie să demonstreze că poate gestiona comportamentul clasei într-un mod constructiv și că știe să creeze o atmosferă specifică materiei predate – de exemplu, mai creativă pentru arte sau mai riguroasă pentru matematică

5. Competențele profesionale ale profesorului. Comisia de evaluare urmărește trei aspecte principale ale competenței profesionale, și anume cunoașterea materiei, modul de execuție și abilitățile de comunicare:

  • Competențele de cunoaștere se referă la cât de bine știe profesorul materia pe care o predă și cum reușește să organizeze și să prezinte informațiile într-un mod clar și logic. Evaluatorii verifică dacă profesorul stăpânește cu adevărat subiectul, dacă poate răspunde la întrebările neașteptate ale elevilor și dacă știe să facă legături între diferite concepte pentru a facilita înțelegerea.
  • Competențele de execuție vizează eficiența practică a profesorului în timpul lecției. Se observă dacă profesorul lucrează rapid și precis, dacă reușește să facă mai multe lucruri în același timp (să explice, să observe reacțiile elevilor, să gestioneze timpul și să mențină disciplina) și dacă poate schimba rapid strategia atunci când observă că ceva nu funcționează.
  • Competențele de comunicare sunt poate cele mai vizibile și importante pentru succesul lecției. Evaluatorii urmăresc dacă profesorul vorbește clar și fluent, dacă își exprimă ideile concis și precis, fără să complice inutil explicațiile. De asemenea, se verifică dacă profesorul știe să capteze interesul elevilor de la început și să îl mențină pe toată durata lecției prin tonul vocii, gesturile și modul de prezentare. Un aspect crucial este capacitatea de a lucra diferențiat cu elevii – adică să adapteze explicațiile și sarcinile în funcție de nivelul fiecărui elev, să ofere ajutor suplimentar celor care nu înțeleg și provocări suplimentare celor care termină rapid exercițiile.

6. Competențele sociale și de personalitate. Evaluatorii urmăresc dacă profesorul este o persoană sociabilă care știe să se comporte natural și degajat în fața elevilor, dacă poate comunica ușor și poate adapta limbajul în funcție de situație – mai formal când explică concepte noi, mai familiar când vrea să creeze o atmosferă relaxată sau mai autoritar când trebuie să mențină disciplina. Se observă dacă profesorul rămâne calm și echilibrat chiar și atunci când apar situații neașteptate sau probleme în clasă, dacă știe să găsească soluții creative când planul inițial nu funcționează și dacă poate fi în același timp ferm în aplicarea regulilor, dar și tolerant cu greșelile elevilor.

Proba scrisă: format și criterii de evaluare

În cadrul probei scrise a concursului de titularizare, candidații sunt testați atât din punct de vedere al cunoștințelor de specialitate, cât și al competențelor didactice. De obicei, subiectele sunt împărțite în trei părți: două vizează materia specifică disciplinei pentru care candidează, iar una este axată pe aspecte pedagogice, legate de activitatea la clasă și procesul de predare-învățare.

Lucrările scrise sunt corectate digital, în centre naționale organizate pe discipline.

Proba scrisă durează 4 ore, dar timpul poate fi extins cu 1-2 ore în cazuri speciale, cum ar fi pentru candidații cu deficiențe de vedere sau cei care au nevoie de sprijin pentru dictare.

Pentru a obține un post de profesor titular, este necesară o notă minimă de 7 atât la proba scrisă, cât și la inspecția la clasă, spre deosebire de posturile de suplinitor pentru care este suficientă nota 5 la ambele probe.

Subiecte și bareme pentru titularizare

Subiectele și baremele pentru titularizare sunt concepute de Ministerul Educației și sunt adaptate fiecărei discipline în parte. Acestea urmăresc să testeze atât nivelul de cunoștințe teoretice, cât și aplicarea practică a competențelor pedagogice.

Modele de subiecte și bareme oficiale

Ministerul Educației publică anual modele de subiecte și bareme corespunzătoare fiecărei discipline de concurs. Acestea pot fi consultate pe site-ul subiecte.edu.ro și sunt utile pentru familiarizarea cu tipul de cerințe și structura probei scrise.

Există însă și alte site-uri dedicate și cărți de specialitate care publică exemple de subiecte pentru examenul de titularizare pentru a ajuta candidații să se pregătească temeinic.

Sfaturi pentru o pregătire eficientă

Pregătirea pentru examenul de titularizare presupune mai mult decât acumularea de cunoștințe teoretice. Este un proces complex care implică organizare, adaptabilitate și dezvoltare profesională continuă. Pentru a obține cele mai bune rezultate, este important ca profesorii să se concentreze atât pe planificarea studiului, cât și pe exersarea abilităților didactice în contexte reale.

Planificarea studiului și organizarea timpului

Pregătirea pentru examenul de titularizare implică în primul rând, crearea unui plan de studiu organizat, dar care să fie și ușor de urmat. Profesorii trebuie să cunoască foarte bine etapele și calendarul titularizării, de exemplu când se depune dosarul de înscriere, când au loc inspecțiile la clasă și când se suține proba scrisă.

Pentru studiul propriu-zis, este recomandat ca profesorul candidat să-și organizeze materia în mod echilibrat, împărțind timpul între învățare, pauze și sesiuni de recapitulare. În general, este bine să se grupeze conceptele, să prioritizeze  subiectele fundamentale și apoi să aloce timp suficient pentru recapitulări, exerciții și revizuiri regulate.

Profesoara care ajuta un elev la clasa
Sursa foto: Pexels.com

De asemenea, pe lângă pregătirea pentru proba scrisă, este necesară o atenție deosebită și pentru componenta practică – inspecția la clasă. Aceasta implică studierea atentă a curriculumului pentru disciplina și nivelul de învățământ vizat, precum și înțelegerea caracteristicilor de vârstă ale elevilor. Totodată, trebuie avut în vedere că se evaluează nu doar competențele tehnice de predare, ci și personalitatea profesorului, capacitatea de a fi un model și abilitatea de a crea un mediu pozitiv, motivant și sigur pentru elevi. De aceea, este important ca profesorul candidat să participe la simularea unor lecții în diferite contexte școlare, cu elevi reali, pentru a căpăta încredere, pentru a testa metodele de predare interactive și rafina stilul de predare.

IMPORTANT!

O regulă de bază pentru orice candidat este să nu lase pregătirea pe ultima clipă. Acesta este un proces gradual, nu ceva care se face peste noapte, de aceea, se recomandă începerea pregătirii de regulă cu cel puțin 6-9 luni înainte de examenul propriu-zis.

Tehnici de învățare și resurse recomandate

Un aspect esențial pe care candidații trebuie să-l exerseze este exprimarea scrisă coerentă și la obiect, deoarece examinatorii caută răspunsuri clare, logice și bine structurate. Pentru aceasta, candidații ar trebui să citească zilnic materiale variate – ficțiune sau texte didactice și să exerseze scrierea unor texte tematice frecvent întâlnite la titularizare.

De asemenea, se recomandă rezolvarea subiectelor din anii anteriori pentru a înțelege clar cerințele și pentru a identifica din timp punctele slabe care pot fi îmbunătățite. O strategie eficientă implică simulările de examen în condiții reale – cu timp limită și fără ajutor – pentru a testa structura de răspuns și gestionarea timpului.

În ceea ce privește resursele pentru pregătirea examenului, acestea pot fi ghiduri și sinteze tematice structurate pe discipline, actualizate conform ultimelor programe școlare și exemplele de subiecte disponibile online pentru cadrele didactice.

Nu în ultimul rând, este important să se solicite ajutorul unui mentor sau grup de studiu, pentru a primi feedback pe exerciții scrise, pentru a analiza modul de formulare a obiectivelor pedagogice și dezvolta metode de predare eficiente în acord cu cerințele examenului.

Întrebări frecvente despre titularizare

Pentru a avea o imagine de ansamblu asupra procesului de titularizare, vă prezentăm mai jos răspunsuri la unele dintre cele mai frecvente întrebări pe acest subiect.

Ce înseamnă media de departajare la titularizare?

Media de departajare este media aritmetica, calculată prin trunchiere cu patru zecimale, a mediei anilor de studii si a mediei examenului de licență/stat/absolvire, pentru absolvenții studiilor superioare.

Această medie este crucială pentru a departaja candidații cu medii egale la concursul de titularizare în învățământul preuniversitar.

Cât durează procesul de titularizare?

Procesul de titularizare se desfășoară pe parcusul mai multor luni, începând din primăvară și finalizându-se la sfârșitul verii, urmând un calendar strict stabilit anual de Ministerul Educației.

Programul tipic începe în luna mai cu perioada de înscriere, urmată de susținerea examenelor în lunile iunie-iulie. După finalizarea probelor și afișarea rezultatelor, urmează etapa de contestații, rezolvarea acestora și afișarea rezultatelor finale. Perioada de repartizare pe posturi se desfășoară de obicei în luna august și poate dura 2-3 săptămâni, în funcție de numărul candidaților și de complexitatea distribuției posturilor la nivel județean.

Ce notă trebuie să obții la titularizare?

Pentru a obține un post de titular este nevoie de cel puțin nota 7 la examenul de titularizare, atât la proba scrisă, cât și la proba practică/inspecția specială la clasă.

Ce înseamnă viabilitatea postului didactic?

Un post este considerat viabil dacă:

  • Este complet (are normă întreagă de 18 ore pe săptămână la catedră, pentru profesori),
  • Are o durată de minimum 4 ani școlari consecutivi de la data ocupării lui prin concurs de titularizare.

Această condiție este esențială pentru ca un candidat să poată obține titularizarea, adică angajarea pe perioadă nedeterminată.

Dacă un post este neviabil (sub 4 ani sau fracțiune de normă), el poate fi ocupat doar pe durată determinată (de regulă, un an școlar) și nu permite titularizarea, ci doar angajarea ca suplinitor calificat.

Inspectoratele școlare precizează anual, în lista posturilor vacante, care sunt viabile și care nu.

Cât timp este valabilă nota de la titularizare?

Nota obținută la examenul de titularizare este valabilă doar pentru anul în care a fost susținut concursul.

Așadar, titularizarea reprezintă un pas important și adesea definitoriu în cariera oricărui cadru didactic. Deși procesul poate părea complex și uneori copleșitor, o pregătire temeinică, planificată cu răbdare și organizare, face diferența între emoții paralizante și încredere reală în ziua examenului. Cunoașterea structurii examenului, familiarizarea cu subiectele și baremele oficiale, dar și utilizarea unor tehnici eficiente de învățare sunt elemente-cheie pentru succes. În cele din urmă, titularizarea nu este doar o evaluare a cunoștințelor, ci o confirmare a dedicării și pasiunii pentru educație.

Author Raluca Margean

Cu o diplomă de economist în mână și după mai mult de un deceniu petrecut în companii multinaționale pe diverse joburi, în 2016 am realizat că vreau să fac ceva cu totul diferit de tot ce realizasem până în momentul respectiv. Voiam ceva care să-mi permită să-mi pun în valoare latura creativă a personalității mele și astfel m-am apucat de organizat ateliere pentru copii și am început să scriu. Mi-am creat propriul blog, apoi am continuat să scriu și pe alte site-uri și bloguri, pe diverse teme (dezvoltare personală, parenting, cărți, lifestyle, orice). Și ceea ce a început ca o pasiune a devenit, în scurt timp, o sursă de împlinire personală și profesională. Scriu pentru că-mi place. Și vreau să scriu în continuare despre subiecte în care cred și aduc valoare oricui citește conținutul creat de mine. În rest, sunt o femeie care iubește. Iubesc copiii, iubesc cărțile, iubesc călătoriile, iubesc viața. Viața mea este plină de culoare și îmi place să stropesc din belșug în jurul meu, să-i colorez și pe alții...Tot ce-mi doresc eu de la viață este să-mi pot păstra zâmbetul cât mai mult timp (pentru totdeauna, dacă se poate) și să-mi văd copiii fericiți. Restul sunt detalii care mă ajută să-mi îndeplinesc scopul mai sus definit.

More posts by Raluca Margean

Accesabilitate