Blog

Activitati de invatare pentru copii in functie de Tipurile de Memorie

By October 17, 2016 No Comments

Printre cele mai cunoscute moduri in care se pot clasifica tipurile de memorie este cel care considera  modul in care informatia este retinuta in functie de felul in care este prezentata. Astfel, se pot identifica trei tipuri principale de memorie si anume: vizuala, auditiva si kinestezica. Desi toata lumea dispune de toate aceste tipuri de memorie, fiecare are o inclinatie inspre una anume, fapt ce se poate dovedi util in invatare.

 

  1. Memoria Auditiva: Memoria auditiva presupune ca persoana in cauza retine usor ceea ce aude, cum ar fi o prelegere, o discutie, o poveste sau mai ales o linie melodica.

Cum recunoastem aceste persoane: Persoanele care au acest tip de memorie dominant se pot folosi constient sau nu de aceasta inclinatie, citind cu voce tare ce au de invatat sau de inteles, vorbind cu sine, preferand discutiile pe o anumita tema in locul cititului sau fredonand o zi intrega o bucata de melodie auzita in treacat.

Cum puteti ajuta copilul sa invete mai bine:

  • Incurajati copilul sa verbalizeze ce are de invatat sau de inteles, povestindu-va ce a retinut sau reformuland cu cuvintele proprii.
  • Sugerati-i sa citeasca cu voce tare, pentru sine, ca sa maximizeze retinerea si intelegerea.
  • Ajutati-l, explicandu-i cu voce tare si cu rabdare ce nu a inteles, folosind o alta exprimare decat cea care i-a fost deja prezentata.
  • Puneti pe o linie melodica, eventual inventata pe loc, cuvintele cheie sau propozitiile care dau dificultati si puteti ramane placut surprins de eficacitatea acestei metode.
  • Compunerea de scurte poezii sau versuri se poate dovedi de asemenea foarte utila, rima ajutand la retinerea cuvintelor asemanatoare.

 

  1. Memoria Vizuala: Memoria vizuala presupune retinerea cu usurinta sporita a informatiilor primite intr-un mod vizual: imagini captivante, videoclipuri sau documentare, obiecte cu culori care ies in evidenta sau informatii citite.

Cum recunoastem aceste persoane: Persoanele care au acest tip de memorie dominant prefera sa citeasca in loc sa asculte sau sa isi noteze ceea ce aud, ca sa retina mai bine sau ca sa poata reciti ulterior. Deseneaza, schiteaza sau fac scheme si eventual fac liste cu lucrurile pe care le au de facut sau de invatat.

Cum puteti ajuta copilul sa invete mai bine:

  • Oferiti-i suport vizual pentru ceea ce are de invatat sau pentru ceea ce ii explicati, cum ar fi imagini, grafice, scheme succinte sau scurte videoclipuri.
  • Incercati sa dati o dimensiune spatiala explicatiilor, folosindu-va de sintagme care contin localizari spatiale cum ar fi “mai sus”, “mai jos”, “dreapta”, “stanga”, “pe”, “langa” etc.
  • Incurajati-l sa reprezinte graphic/vizual informatiile pe care le are de retinut prin desene simpliste sau scheme. Acestea nu trebuie sa fie incarcate sau foarte detaliate, ci sa aiba sens pentru el si sa ii ofere suportul de care are nevoie.
  • Sugerati-i sa isi noteze separat sau sa isi sublinieze cuvintele cheie.
  • Incercati un joc si incurajati-l sa isi imagineze si sa descrie scene, imagini sau actiuni referitoare la subiectul studiat.

 

  1. Memoria Kinestezica: Memoria kinestezica presupune facilitarea retinerii prin miscarea corpului sau a partilor lui sau atingerea obiectelor.

Cum recunoastem aceste persoane: Persoanele care au acest tip de memorie dominant se misca mult, gesticuleaza, uneori pot parea ca nu au stare si tind sa puna mana pe lucrurile noi pe care le vad sau despre care invata. Retin cu usurinta actiunile desfasurate sau detalii despre obiectele pe care le-au atins sau le-au folosit.

Cum puteti ajuta copilul sa invete mai bine:

  • Gesticulati in timp ce ii explicati si incercati sa il antrenati in miscari representative.
  • Sugerati copilului sa prelucreze informatia transformand-o si gasindu-i un alt mod de prezentare (cum ar fi o imagine/desen pe baza unui text sau scrierea unui text descriptiv despre o imagine/videoclip/activitate etc).
  • Oferiti-i, daca este posibil, sansa de a intra in contact cu un obiect sau un loc referitor la subiectul studiat, cum ar fi o roca interesanta pentru o lectie de geografie/geologie sau vizitarea unui muzeu de istorie, arta sau a unei case memoriale.
  • Sugerati-i sau ajutati-l sa construiasca machete, miniaturi, postere sau harti representative.
  • Daca simte nevoia, lasati-l sa se joace cu un obiect in timp ce invata sau asculta, ca sa aiba ce sa faca cu mainile. Pentru unele persoane, aceste mici activitati sunt ajutatoare concentrarii.

 

Speram ca v-am dat inspiratie binevenita, care sa va ajute sa va adaptati nevoilor copilului si sa faceti procesul invatarii mai placut si mai efficient !

 

Articol scris de: Andreea Popescu Cruglic, Wow Lab Trainer.

Resurse:

http://thecollegepeople.com/wp-content/uploads/2016/01/5-Tips-To-Help-You-Understand-Your-Childs-Learning-Style.jpg

http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/styles/vakt.html

Fotografie de catre Daria Shevtsova de la Pexels