Blog

Homeschooling – Limita dintre Traditional si Alternativ

By September 26, 2016 No Comments
  1. Ce este Homeschooling-ul si cum se desfasoara

Homeschooling inseamna, in traducere directa, “scolirea acasa”, adica instruirea copilului si dotarea lui cu aptitudini si cunostinte necesare, procesul desfasurandu-se in afara unei institutii de invatamant public de stat sau privata.

Aceasta abordare presupune ca parintele/parintii au libertatea de a alege ce si cum sa invete copilul: ce materiale-suport sa fie folosite si pe ce teme sau materii, cat de formala sau relaxata sa fie atmosfera, daca si cat de riguros sa fie verificate cunostintele, daca sa se respecte un orar si care sa fie acela etc.

  1. Motivatia parintilor din spatele Homeschooling-ului

Printre motivele cel mai des invocate de parinti se regasesc insatisfactia in legatura cu instruirea pe care o primesc copiii, ingrijorarea legata de mediul in care isi petrece copilul o buna parte din fiecare zi de scoala, dar si dorinta de a face lucrurile diferit: de a lasa copilul sa invete intr-un stil ne-traditional, alternativ, de a pastra credintele religioase la care adera familia si de a insufla anumite principii morale.

De asemenea, alte motive mai sunt si dorinta de a feri copilul sa devina prea competitiv, de a petrece mai mult timp cu el sau de a proteja un copil cu anumite probleme de sanatate sau dizabilitati.

  1. Argumente pro si contra

Argumente Pro :

  • Bugetul alocat este mult mai mic fata de o scoala particulara, insa posibil mai mare fata de invatamantul de stat, unde pana in clasa a X-a inclusiv, costul manualelor este suportat de Ministerul Educatiei Nationale prin unitatea scolara. In acelasi timp, resursele folosite pot fi foarte ieftine sau chiar gratuite (vezi sectiunea 4. Resurse pentru Homeschooling).
  • Parintele are libertatea de a alege ce si cum sa invete copilul, ce materiale-suport sa foloseasca, si cat de mult timp si resurse sa aloce fiecarei activitati.
  • Copilul are mai mult timp sa dobandeasca deprinderi practice (gatitul, ingrijirea casei, cioplitul, o anumita meserie sau activitate care ii place, diverse arte care nu se studiaza la scoala etc) pe care le poate invata direct de la parinti sau cu ajutorul lor, folosindu-se partial din timpul pe care l-ar fi petrecut in bancile scolii.
  • Copilul are ocazia sa invete sa isi asume diverse responsabilitati, sub indrumarea parintilor si cu posibilitatea ca acestia sa intervina, sa ajute sau sa sfatuiasca.

Argumente Contra:

  • Probabil unul dintre cele mai mari dezavantaje este lipsa experientei in relationarea cu un colectiv mai mare (copii de aceeasi varsta dar si varste diferite), raportarea la diverse medii, tipuri de persoane, figuri superioare (cum ar fi invatatorii/profesorii), respectarea limitelor celor din jur sau a regulilor interioare si conduitelor impuse de diverse institutii.
  • Excluderea din activitatile pe care le fac in general semenii de aceeasi varsta si din aceeasi comunitate, poate crea un sentiment de singuratate, ne-apartenenta si riscul de a crea situatii in care copilul este chestionat, acuzat sau chiar marginalizat din cauza unor “avantaje” si libertati pe care ceilalti copii nu le au.
  • Dezvoltarea independentei copilului, a dorintei de a iesi in lume si de a isi depasi limitele pot fi incetinite de aceasta atasare mai profunda in familie si in mediul sigur si controlat al caminului. Pot aparea retineri si nesigurante in spatii deschise, cu multa lume, in medii in care copilul nu este stapan pe sine si pe situatiile ce pot aparea.
  • Parintele isi asuma in totalitatea responsabilitatea pentru educatia copilului, problemele de intelegere sau lipsurile pe care le poate avea aceasta forma de instruire. Este necesara o pregatire prealabila a fiecarei lectii pe care copilul o are de invatat, astfel incat parintele sa ii poata raspunde la intrebari sau sa poata lamuri neclaritatile, fie cu propriile cunostinte (acumulate de-a lungul anilor sau special pentru lectia respectiva) fie prin sugerarea unei surse clare si complete care sa suplineasca absenta unui profesor si exlicatiile personalizate pe care acesta le poate da.
  • Copilul poate ajunge sa regrete peste ani neparticiparea la anumite activitati si etape din viata, considerand ca i s-au imputat sanse si experiente pe care nu le mai poate primi inapoi.
  1. Resurse pentru Homeschooling

Resursele de care va puteti folosi pentru scolirea acasa sau pentru suplinirea instruirii pe care o primeste copilul la scoala sunt nenumarate si vin in varii forme.

Resurse fizice:

  • Manuale scolare si caiete de exercitii: se pot achizitiona in general din librarii sau din orice depozit de carte deschis si pentru public si care accepta vanzarea la bucata. Acestea pot ajuta parintele sa urmeze un curriculum dezvoltat si utilizat de sistemul de invatamant si sa ajute copilul sa fie la acelasi nivel ca si cei care urmeaza invatamantul de stat.
  • Cartile: de specialitate sau de beletristica, se pot cumpara sau se pot imprumuta de la biblioteci, fiind necesara crearea unui permis sau abonament care este ieftin sau chiar gratuit.

Resurse virtuale:

  • Internetul: exista un numar foarte mare de site-uri care adopta diferite alternative educationale, care sunt dedicate unui anumit tip de activitate sau care urmaresc suplinirea lectiilor scolare. Ele ofera fise de lucru, postere, tutoriale, teste sau chiar jocuri pe teme educationale.
  1. Situatia din Romania

Potrivit Codului Penal, parintele/tutorele care isi retrage sau impiedica urmarea cursurilor obligatorii de catre copil este pedepsit cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda. Exceptie fac cazurile in care copilul are cerinte educationale speciale si este organizat invatamant la domiciliu sau in unitatea de asistenta medicala. Presedintele Asociatiei Home Schooling Romania a declarat pentru MEDIAFAX ca parintii care doresc sa isi instruiasca copii acasa sunt obligati sa ii inscrie la o scoala din alta tara, acestia sunt testati in Romania cu ajutorul unor profesori cu care colaboreaza parintii, iar notele sunt trimise la scoala la care sunt inscrisi.

 

Autor: Andreea Popescu-Cruglic, Trainer “DE CE-olog” Wow Lab

Surse:

http://www.mediafax.ro/social/focus-homeschooling-in-romania-intre-pedeapsa-cu-inchisoarea-si-plati-de-mii-de-dolari-15744251

http://www.responsiblehomeschooling.org/homeschooling-101/reasons-parents-homeschool/