Skip to main content

Educația este extrem de importantă, însă procesul de învățare poate fi dificil dacă nu este adaptat nevoilor și intereselor copiilor. Pentru a capta atenția elevilor și a transforma învățarea într-o experiență plăcută, jocurile jucate în clasă pot fi soluția ideală. Aceste activități ludice nu doar că fac procesul educațional mai atractiv, dar și sprijină dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor.

Jocurile în clasă reprezintă o metodă dinamică și captivantă de a îmbina învățarea cu distracția, oferind multiple beneficii pentru elevi. De la stimularea gândirii critice și a creativității, până la încurajarea colaborării între copii și dezvoltarea empatiei, aceste activități pot contribui cu succes la formarea unor abilități esențiale pentru viitorul tinerilor învățăcei. În acest articol, vom prezenta o serie de jocuri educative care pot fi integrate în procesul de învățare și pot fi jucate în clasă.

Avantajele jocurilor în clasă

În prezent, curriculumul școlar este extrem de stufos, iar educatorii și profesorii întâmpină multe provocări să parcurgă toată materia, asigurându-se în același timp că toți elevii au acumulat cunoștințele necesare. În acest context, poate vă întrebați când mai este timp și pentru jocuri în clasă?

Răspunsul este că integrarea jocurilor educative nu trebuie să fie văzută ca o pierdere de timp, ci ca o metodă eficientă de a învăța. Jocurile pot fi utilizate strategic pentru a consolida conceptele predate, pentru a stimula implicarea activă a elevilor și pentru a facilita o înțelegere mai profundă a materiei. De exemplu, o sesiune de jocuri de rol poate ajuta la clarificarea unor teme complexe din istorie sau literatură, în timp ce jocurile de matematică pot transforma calculele abstracte în activități interactive și captivante.

Jocurile în clasă aduc multiple beneficii elevilor, prin urmare cadrele didactice nu ar trebui să fie reticente să le folosească. Iată cum îi pot ajuta pe copii aceste activități, atât din punct de vedere cognitiv, cât și emoțional.

Beneficiile cognitive ale jocurilor în clasă

Iată câteva dintre cele mai importante beneficii cognitive ale jocurilor în clasă:

Stimularea gândirii critice și a rezolvării problemelor. Puzzle-urile și jocurile de strategie ajută elevii să își dezvolte abilitățile de gândire critică și să găsească soluții inovative pentru diverse probleme.

Îmbunătățirea memoriei, concentrării și atenției și reținerea mai ușoară a conceptelor complicate. Activitățile care implică memorarea unor informații contribuie la consolidarea capacității de reținere a cunoștințelor. Jocurile de memorie pot ajuta la îmbunătățirea concentrării, memoriei și atenției, iar jocurile practice, precum experimentele științifice oferă elevilor ocazia de a învăța mai ușor unele concepte mai complexe .

Dezvoltarea creativității și a abilităților lingvistice. Jocurile de cuvinte, precum anagramele îmbunătățesc vocabularul, iar inventarea poveștilor dezvoltă creativitatea și competențele lingvistice ale copiilor.  

Beneficiile emoționale ale jocurilor în clasă

Educația înseamnă nu doar îmbunătățirea cunoștințelor, ci și dezvoltarea emoțională a elevilor, iar jocurile jucate în clasă pot fi de folos în acest sens. Iată câteva din aceste beneficii:   

Dezvoltarea empatiei și a înțelegerii interpersonale. Jocurile de rol și activitățile de grup, care necesită colaborare și înțelegerea punctelor de vedere ale celorlalți, contribuie la dezvoltarea empatiei și a abilităților de comunicare.

Îmbunătățirea încrederii în sine. Reușitele în jocuri și recunoașterea eforturilor și abilităților individuale îi ajută pe copii să aibă mai multă încredere în propriile capacități.

Creșterea motivației de învățare. Jocurile în clasă pot fi integrate la finalul orelor, ca o recompensă pentru efortul depus în timpul lecției. Astfel, ele nu doar îmbunătățesc procesul de învățare, ci cresc și motivația și entuziasmul elevilor.

Gestionarea emoțiilor. Jocurile care implică competiție și rezolvarea conflictelor îi învață pe copii să își gestioneze emoțiile, să facă față frustrărilor și să își controleze reacțiile în diverse situații.

Dezvoltarea relațiilor sociale. Atunci când copiii se joacă diverse jocuri de echipă în clasă învață să lucreze împreună, își dezvoltă abilitățile sociale și creează conexiuni.

Pe lângă aceste beneficii importante, jocurile recreative jucate în clasă le oferă elevilor o pauză binevenită, îi relaxează și contribuie la reducerea stresului și anxietății.

Nu în ultimul rând, ele pot fi folosite de către profesori și educatori ca un instrument de evaluare informală, deoarece le oferă o perspectivă clară asupra nivelului de înțelegere a fiecărui elev într-un mod relaxant. 

Jocuri de jucat în clasă pentru clasa pregătitoare

Trei fete de clasa primară în clasă
Sursa foto: Pexels.com

Copiii din clasa pregătitoare se confruntă cu multe provocări atunci când intră în mediul școlar, iar pentru a le face procesul de adaptare mai ușor și a face lecțiile mai distractive, este important ca educatorul/educatoarea să apeleze la jocuri. Iată câteva idei de jocuri de jucat în clasă cu elevii din această categorie de vârstă.  

1. Ghicește liderul

Acesta este un joc grozav, liniștit, care îi ajută pe copiii mai mici să devină conștienți de limbajul corpului și să-și dezvolte mișcările!

Iată cum se joacă:

  1. Întreaga clasă stă într-un cerc mare.
  2. Un elev așteaptă afară, iar restul elevilor își aleg un lider, apoi elevul de-afară intră înapoi în clasă.
  3. Liderul începe să facă ceva (să bată din palme, să se legene sau să bată din picioare), iar restul elevilor îl copiază, dar în așa fel încât să nu desconspire liderul.
  4. Elevul care nu a fost în clasă trebuie să-și dea seama cine este liderul.

2. Pasează mingea și răspunde la o întrebare

Acesta este un unul dintre jocurile care pot fi jucate în clasă, la finalul unei lecții, pentru a-i relaxa pe copii. Iată ce trebuie făcut:

  1. Luați o minge, un animal de pluș sau orice alt obiect.
  2. Rugați elevii să stea într-un cerc, apoi dați drumul la muzică în timp ce copiii își trec mingea de la unul la celălalt.
  3. Opriți ocazional muzica și cine are mingea când se oprește muzica, trebuie să răspundă la o întrebare pusă de un coleg.
  4. Puteți alege dinainte din ce domeniu să fie întrebările sau acestea pot fi aleatorii. Încurajați-i să pună întrebări interesante, de exemplu: ”Dacă ar fi să ți se îndeplinească 3 dorințe, care ar fi acelea?”.

Acest joc poate fi o oportunitate excelentă pentru copii să se cunoască mai bine între ei sau să-și dezvolte creativitatea și abilitățile de comunicare.

Jocuri de jucat în clasă pentru clasele I-II

In clasele I-II, jocurile educative pot fi folosite pentru a dezvolta abilitățile fundamentale ale elevilor într-un mod distractiv și captivant. Iată câteva idei de jocuri interesante!

3. Anagrame

Jocul anagramelor este un mod distractiv și educativ de a ajuta elevii să-și îmbunătățească vocabularul și abilitățile de rezolvare a problemelor. De asemenea, este o ocazie bună de a-i învăța să lucreze în echipă.

Iată cum se poate juca acest joc în clasă:

  1. Profesorul pregătește o listă de cuvinte și creează anagrame pentru fiecare dintre ele. O anagramă este un cuvânt sau o frază formată prin rearanjarea literelor unui alt cuvânt sau frază. De exemplu, „ascultă” poate deveni „catălus”.
  2. Elevii se împart în echipe de 3-4 persoane și lucrează împreună la rezolvarea anagramelor.
  3. Profesorul distribuie fiecărei echipe o listă de anagrame sau va scrie anagramele pe tablă, astfel încât toate echipele să le poată vedea.
  4. Echipele au un timp limitat pentru a rezolva un număr mai mare de anagrame.
  5. După ce timpul expiră, fiecare echipă prezintă răspunsurile lor. Profesorul verifică răspunsurile și acordă puncte pentru fiecare anagramă rezolvată corect.
  6. Echipa cu cele mai multe puncte la sfârșitul jocului este declarată câștigătoare.

4. Douăzeci de obiecte

Acesta este unul dintre cele mai populare jocuri de jucat în clasele I-II. Ajută la îmbunătățirea memoriei și concentrării copiilor și în plus, este extrem de distractiv. Iată cum se joacă:

Profesorul pune 20 de obiecte pe o masă și acordă elevilor un minut să le memoreze. Apoi, acoperă obiectele cu o cârpă și cere elevilor să noteze cât mai multe dintre ele.  Se pot alege obiecte legate de materia predată la clasă pentru a îmbina învățarea cu distracția.

Jocuri distractive de jucat în clasă pentru clasele III-IV

Copii care ridică mâinile în clasă
Sursa foto: Pexels.com

În ultimii doi ani ai claselor primare, jocurile ce pot fi jucate în clasă ar trebui să se axeze pe consolidarea abilităților academice, dezvoltarea gândirii critice și întărirea abilităților sociale. În această etapă, elevii încep să se pregătească pentru tranziția spre ciclul gimnazial, iar jocurile pot fi un instrument valoros pentru a le susține această tranziție. Iată câteva exemple de jocuri potrivite pentru această categorie de vârstă!

5. ȚOMAPAN

Țomapan este un joc simplu și distractiv, care poate fi jucat în clasă sau în orice grup de prieteni, contribuind la îmbogățirea vocabularului și la dezvoltarea abilităților de gândire rapidă.

Iată cum se joacă:

  1. Educatorul sau profesorul anunță categoriile pentru care jucătorii trebuie să găsească cuvinte care încep cu o numită literă din alfabet. Categoriile comune includ țări, orașe, mări, ape, plante, animale, nume de persoane, însă acestea pot fi personalizate în funcție de ce au învățat copiii la o anumită materie.
  2. După ce au fost alese categoriile, copiii au la dispoziție 1-2 minute să scrie pe foaie cuvintele.
  3. După ce timpul expiră, jucătorii citesc cuvintele scrise. Se acordă puncte pentru fiecare cuvânt unic (de obicei 10 puncte). Dacă mai mulți jucători au scris același cuvânt, fiecare primește doar 5 puncte pentru acel cuvânt.
  4. Jocul continuă cu alte litere și categorii alese de profesor, repetând procesul de mai sus.
  5. La finalul unui număr prestabilit de runde, jucătorul cu cel mai mare punctaj total este declarat câștigător.

6. Bingo

Acest joc clasic poate fi ușor adaptat pentru a se potrivi nevoilor oricărei clase și se poate juca fie individual, fie în echipă. Este amuzant, interactiv și educativ în același timp. Iată cum se poate proceda:

  1. Pe o foaie de hârtie sunt trecute diverse sarcini, legate de un subiect sau o materie. Fiecare copil sau echipă primește foaia cu sarcinile de îndeplinit. Acestea pot fi operații de matematică, probleme de gramatică, întrebări de istorie sau biologie.
  2. Pe măsură ce elevii termină un rând pe orizontală, verticală sau diagonală strigă bingo.

7. Marco Polo

Acest joc este potrivit de jucat afară sau în sala de sport și este o modalitate excelentă pentru copii de a-și exersa abilitățile de atenție și ascultare. În plus, este super distractiv! Iată cum se joacă:

  1. Împărțiți elevii în câte doi parteneri și cereți fiecărei perechi să-și aleagă o expresie unică de două cuvinte.
  2. Odată ce toată lumea are câte o frază stabilită, fiecare partener pleacă în capetele opuse ale spațiului.
  3. La semnalul dat de profesor, partenerii încep să spună fraza stabilită între ei, un partener spunând prima parte a frazei și celălalt spunând a doua parte.
  4. Elevii închid ochii și să asculte cu atenție ce vorbesc ceilalți pentru a-și găsi partenerul.

Jocuri de jucat în clasă pentru clasele V-VI

În clasele gimnaziale, jocurile distractive de matematică, jocurile de cuvinte, jocurile de cultură generală sunt foarte apreciate de copii. Iată câteva idei pentru inspirația profesorilor!

8. Jocul Bomba și Taifunul

Acest joc este excelent pentru a revizui cunoștințele elevilor într-un mod distractiv.

Iată cum se joacă:

Profesorul stabilește un set de întrebări pentru elevi. Apoi, pe o foaie de hârtie desenează o grilă cu 5 rânduri și 5 coloane. În fiecare casetă va introduce un simbol: semnul întrebării, bombă, taifun, otravă și o cruce roșie. Iată un model:

model joc cu intrebari

Separat, va desena grila goală, doar cu literele literele A-E în lateral și 1-5 în partea de sus. Această grilă goală va fi dată elevilor.

grila pentru joc

Se vor împărți elevii în echipe, iar fiecare echipă alege pe rând o casetă de pe grilă, de exemplu „A2”. Profesorul spune ce are pe grila lui în caseta ”A2”, în desenul din imagine – avem ”otrava”. Iată ce înseamnă fiecare dintre simboluri.

  • Semnul întrebării = Elevii trebuie să răspundă la o întrebare. Ei pot obține un punct pentru un răspuns corect. Întrebările pot fi din lecțiile predate.
  • Bombă = i se scade 1 punct echipei care a ales caseta respectivă
  • Taifun = Echipa pierde toate punctele
  • Otrava = „Ucide” pe cineva dintr-o altă echipă, astfel încât să nu mai poată răspunde la întrebări
  • Crucea roșie = Reînvie o persoană „moartă” și poate vorbi din nou

Câștigă cine are cele mai multe puncte într-un timp dat.

9. Ghicește cuvântul de pe tablă

Acest joc este excelent pentru dezvoltarea vocabularului copiilor și a abilităților lingvistice. Iată care sunt regulile:

  1. Profesorul va scrie câteva cuvinte pe tablă, apoi împarte elevii în echipe.
  2. Fiecare echipă își va desemna un reprezentant care va ieși în față și se va așeza cu spatele la tablă.
  3. Profesorul încercuiește un cuvânt.
  4. Colegii de echipă trebuie să-și ajute reprezentantul să ghicească cuvântul încercuit, fără să rostească sau să scrie cuvântul. Pot folosi expresii sau sinonime, în funcție de cum decideți împreună.

10. Jeopardy

Acesta este un joc educativ de cultură generală și poate fi adaptat pentru diferite niveluri de dificultate și subiecte. Este ideal pentru îmbunătățirea cunoștințelor și crearea unei atmosfere competitive și pline de energie în clasă. Iată cum se joacă:

  1. Profesorul creează un set de întrebări și răspunsuri organizate în categorii tematice (de exemplu pe materii – matematică, istorie, geografie sau pe subiecte – istoria românilor interbelică, evul mediu, al doilea război mondial). Fiecare categorie are cinci întrebări și un anumit punctaj.
  2. Elevii sunt împărțiți în echipe de 3-5 membri.
  3. O echipă selectează o categorie și o valoare de puncte, iar profesorul citește întrebarea.
  4. Echipele răspund, iar dacă răspunsul este corect, echipa câștigă punctele și alege următoarea întrebare. Dacă răspunsul este incorect, altă echipă poate răspunde.
  5. Echipa cu cele mai multe puncte la finalul jocului este declarată câștigătoare.

Jocuri de jucat în clasă pentru clasele VII-VIII

Elevi care joacă piatră-foarfecă-hârtie
Sursa foto: Pexels.com

În clasele VII-VIII, jocurile în clasă pot fi ceva mai complexe, axându-se pe abilitățile de comunicare și exprimarea opiniilor, dar și pe evaluarea cunoștințelor acumulate. Iată câteva exemple de jocuri potrivite!

11. Buzz sau Fizz

Acest joc de jucat în clasă este o încălzire bună pentru ora de matematică. Iată în ce constă:

  1. Stabiliți în prealabil de unde începe numărătoarea. De exemplu, elevii urmează să numere de la 1 până 40 sau de la 40 la 60 sau orice altă înșiruire.
  2. Începe să numere primul elev din rândul de la geam sau de la perete și continuă elevii de pe acel rând.
  3. Când un elev ajunge la un număr ce conține 5 sau este multiplu de 5, trebuie să spună Buzz. Dacă numărul conține 7 sau este un multiplu al lui 7, elevul trebuie să spună Fizz. 
  4. În principiu, va fi așa: 1, 2, 3, 4, Buzz, 6, Fizz, 8, 9, Buzz, 11, 12, 13, Fizz…
  5. Cine greșește, iese din joc și ceilalți elevi continuă.

12. Găsește ”eroarea”

Jocul ”Găsește eroarea” este excelent pentru evaluarea cunoștințelor copiilor la gramatică, limbi străine sau orice altă materie. Iată care sunt regulile:

  • Împărțiți clasa în echipe de 4 – 6 elevi și pregătiți propoziții care au fiecare o eroare (de exemplu greșeli de gramatică, ortografie, erori la matematică, inexactități la istorie, geografie).
  • Aranjați elevii în linie. Primul elev din fiecare echipă trebuie să corecteze o greșeală în propoziția care i-a fost dată. Apoi, ei transmit cartonașul următorului coechipier. Următorul elev corectează o altă greșeală. Aceasta continuă până când fiecare membru al echipei a văzut cardul și crede că toate erorile sunt corectate. Apoi trec cardul în față pentru a finaliza ștafeta.

13. Memoria

Acesta este un joc versatil pe care-l puteți folosi cu orice conținut, de la cuvinte și imagini, până la vocabular, termeni de chimie și fapte istorice. Iată cum se joacă:

  1. Profesorul concepe cartonașele care pot conține cuvinte din vocabular asociate cu sinonime sau definițiile lor, termeni de chimie combinați cu formule, operații matematice cu rezultatul lor ș.a.m.d.
  2. Cartonașele sunt așezate pe masă cu fața în jos.
  3. Împărțiți elevii în echipe, apoi cereți-le să formeze perechile potrivite.
  4. Câștigă cine are cele mai multe perechi când se termină cartonașele.

Descopera si jocuri de jucat in masina cu copiii, cand plecati la drum cu toata familia!

Jocuri de jucat în clasă la liceu

Adolescenți care se uită pe un laptop
Sursa foto: Vecteezy.com

Elevii de liceu își pot pierde interesul cu ușurință, iar dacă lecțiile nu sunt practice și antrenante, poate fi dificil pentru un profesor să-i facă pe tineri să fie atenți la ceea ce li se predă. Iată ce jocuri pot fi integrate în procesul de învățare în clasă pentru a păstra concentrarea elevilor de liceu!

14. ”Ce preferi”

Acesta este un joc excelent prin care elevii își pot spune părerea și își pot susține opiniile cu privire la un subiect sau altul. Se poate juca și de copiii mai mici, dar liceenii se pot lansa în dezbateri foarte interesante. Regula este simplă, și anume:

Profesorul anunță două categorii sau opinii. De exemplu: ”antreprenor” sau ”angajat” . Elevii vor merge într-o parte sau alta, în funcție de preferințele lor și vor încerca să-și expună punctul de vedere cu privire la alegerea pe care au făcut-o. Este o ocazie excelentă pentru a vorbi despre avantajele și dezavantajele mai multor lucruri.

15. Sesiuni de dezbatere

Acest joc este similar cu ”Ce preferi”, însă implică sesiuni de dezbateri mai ample, pe teme actuale sau subiecte din curriculum. Această activitate stimulează gândirea critică, dezvoltând în același timp abilitățile de vorbire în public și argumentare logică.

Regulile sunt simple:

  1. Alegeți un subiect de dezbatere relevant și împărțiți clasa în două echipe: una pro și una contra.
  2. Fiecare echipă are timp să pregătească argumentele și să le prezinte.

Acest joc nu are neapărat un câștigător, important este ca elevii de liceu să-și spună opiniile și să-și susțină punctele de vedere.

Profesorul este cel care mediază, dar fără să spună că o opinie este ”corectă” sau ”greșită”.

16. Escape Room

Escape Room este un joc super distractiv care poate fi adaptat pentru a fi jucat în clasă. El constă în rezolvarea unei serii de puzzle-uri și ghicitori bazate pe materia studiată pentru a „evada” din clasă.

Iată cum se joacă:

  1. Profesorul pregătește puzzle-uri, ghicitori și indicii care trebuie rezolvate într-o anumită ordine.
  2. Elevii sunt împărțiți în echipe și fiecare echipă primește primul indiciu.
  3. Echipele trebuie să colaboreze pentru a rezolva toate provocările și a evada în timpul alocat.

În concluzie, jocurile în clasă sunt o ocazie excelentă de a îmbina educația cu distracția. Prin integrarea acestor jocuri în curriculum, profesorii pot crea un mediu de învățare dinamic și stimulant, care educă, formează caractere și relații interpersonale solide.

Author Raluca Margean

Cu o diplomă de economist în mână și după mai mult de un deceniu petrecut în companii multinaționale pe diverse joburi, în 2016 am realizat că vreau să fac ceva cu totul diferit de tot ce realizasem până în momentul respectiv. Voiam ceva care să-mi permită să-mi pun în valoare latura creativă a personalității mele și astfel m-am apucat de organizat ateliere pentru copii și am început să scriu. Mi-am creat propriul blog, apoi am continuat să scriu și pe alte site-uri și bloguri, pe diverse teme (dezvoltare personală, parenting, cărți, lifestyle, orice). Și ceea ce a început ca o pasiune a devenit, în scurt timp, o sursă de împlinire personală și profesională. Scriu pentru că-mi place. Și vreau să scriu în continuare despre subiecte în care cred și aduc valoare oricui citește conținutul creat de mine. În rest, sunt o femeie care iubește. Iubesc copiii, iubesc cărțile, iubesc călătoriile, iubesc viața. Viața mea este plină de culoare și îmi place să stropesc din belșug în jurul meu, să-i colorez și pe alții...Tot ce-mi doresc eu de la viață este să-mi pot păstra zâmbetul cât mai mult timp (pentru totdeauna, dacă se poate) și să-mi văd copiii fericiți. Restul sunt detalii care mă ajută să-mi îndeplinesc scopul mai sus definit.

More posts by Raluca Margean