Skip to main content

Arta predării necesită mai mult decât cunoștințe teoretice. Este nevoie de o pregătire pedagogică formală adecvată și experiență practică pentru ca profesorii să reușească să gestioneze o clasă întreagă de elevi. Managementul clasei de elevi reprezintă una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă cadrele didactice, în special cele aflate la început de carieră.

Profesorii trebuie să dezvolte abilități complexe de leadership, comunicare și organizare pentru a crea un mediu de învățare productiv și incluziv. Vom vorbi în acest articol ce presupune managementul clasei de elevi, ce strategii eficiente pot fi folosite de cadrele didactice pentru menținerea disciplinei, stimularea motivației și crearea unui mediu educațional armonios.

Ce înseamnă managementul clasei de elevi?

De la stabilirea regulilor și rutinelor zilnice, până la gestionarea comportamentelor problematice și motivarea elevilor, managementul eficient al clasei reprezintă o combinație echilibrată între tehnici pedagogice dovedite și intuiția dezvoltată prin experiență directă la catedră pentru a crea un mediu propice pentru învățare.

În esență, prin managementul clasei de elevi, cadrele didactice se asigură că orele de cursuri se desfășoară fără probleme, comportamentul perturbator al copiilor  este menținut la minimum, iar materialele și activitățile didactice îi stimulează și motivează pe elevi să învețe.

Concret, un bun management al clasei ar trebui să urmărească:

  • Stabilirea și menținerea unor reguli clare pentru desfășurarea activităților în clasă
  • Stabilirea consecințelor pentru comportamente problematice și consecvență în aplicarea lor
  • Planificarea atentă a lecțiilor și maximizarea timpului dedicat învățării
  • Folosirea de metode, tehnici și resurse educaționale care să stimuleze elevii, să-i mențină concentrați și productivi
  • Comunicarea eficientă cu elevii, ce implică transmiterea clară a așteptărilor, oferirea de feedback constructiv și modelarea comportamentelor dorite
  • Promovarea unui mediu incluziv care să răspundă tuturor nivelurilor de abilități
  • Observarea constantă a dinamicii clasei și adaptarea strategiilor în funcție de feedback
  • Evaluarea progresului individual și colectiv

Managementul clasei de elevi este o dimensiune critică a activității didactice deoarece influențează direct calitatea procesului de învățare și dezvoltarea personală a elevilor.

Care sunt beneficiile existente unui plan de management al clasei de elevi?

Gestionarea clasei de elevi aduce multe beneficii, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Iată câteva dintre acestea:

Îmbunătățirea învățării elevilor

Managementul eficient al clasei are un impact direct și profund asupra performanței școlare, elevii din clasele bine organizate demonstrând nu doar rezultate academice superioare, ci și un nivel crescut de implicare în procesul educațional. Acest succes apare ca urmare a implementării consecvente a unui sistem clar de reguli și rutine care optimizează timpul de învățare și creează un cadru previzibil în care elevii, cunoscând exact ce se așteaptă de la ei, pot să se concentreze pe asimilarea cunoștințelor și să participe activ la activitățile didactice.

Elevii se concentrează mai bine, sunt mai motivați să învețe și stimulați să colaboreze.  În plus, un mediu sigur și respectuos permite profesorilor să răspundă nevoilor individuale ale elevilor și să ofere experiențe de învățare semnificative. Această abordare incluzivă nu numai că reduce problemele comportamentale, ci și îmbunătățește implicarea generală a elevilor și rezultatele învățării.

Construirea relațiilor

Elevii care se află într-o clasă bine gestionată, unde se cunosc și se respectă rutine și reguli clare, consecvente, au mai multe șanse să se simtă confortabil să își exprime ideile și să interacționeze atât cu cadrul didactic, cât și între ei.

Elevii se pot conecta mai ușor cu profesorii și colegii lor, construind relații și consolidând învățarea socială și emoțională, pe lângă rezultatele academice. Dacă profesorul încurajează comunicarea deschisă și respectul reciproc, elevii învață să asculte activ opiniile celorlalți, să ofere și să primească feedback constructiv și să rezolve conflicte într-un mod productiv.

În general, un climat pozitiv în clasă contribuie la dezvoltarea unui sentiment puternic de comunitate și apartenență. Elevii se simt valorizați și respectați, ceea ce îi motivează să participe activ la viața clasei și să dezvolte relații pozitive cu cei din jur.

Corectarea problemelor de comportament

Copil la clasa
Sursa foto: Unsplash.com

Gestionarea eficientă a activității de la clasă poate nu numai să reducă întreruperile majore, ci și să abordeze problemele comportamentale de nivel scăzut înainte ca acestea să escaladeze. Problemele mai puțin grave, cum ar fi vorbirea în timpul lecțiilor, pot distrage atenția, dar pot duce și la probleme mai grave care îngreunează elevii să învețe.

Încurajarea responsabilității

Un management eficient în sala de clasă oferă elevilor un cadru structurat în care aceștia pot exersa și dezvolta autonomia și asumarea deciziilor. Dacă există un sistem clar de reguli și consecințe, împreună cu delegarea graduală a sarcinilor și responsabilităților specifice, profesorii creează oportunități valoroase pentru elevi de a-și dezvolta simțul responsabilității și de a înțelege impactul acțiunilor lor asupra comunității clasei.

Reducerea stresului, atât pentru elevi, cât și pentru profesori

Un management eficient al clasei ajută la îmbunătățirea dispoziției, atât a profesorilor, cât și a elevilor. Pe de o parte, profesorii își pot ține sub control nivelul de stres prin crearea unui spațiu de învățare organizat și cooperant, în care se pot concentra asupra predării fără a se confrunta în mod constant cu întreruperi. Pe de altă parte, profesorii mai puțin stresați îi pot influența pozitiv pe elevi, creând un mediu de învățare mai calm, motivant și favorabil dezvoltării academice și emoționale.

Cercetările arată că sănătatea mintală a profesorilor influențează performanțele academice ale elevilor lor. De exemplu, oamenii de știință au constatat că simptomele depresive ale profesorilor dintr-un semestru pot afecta abilitățile matematice ale elevilor în semestrul următor.

În plus, profesorii cu abilități mai slabe de management al clasei tind să manifeste niveluri mai ridicate de agresivitate, respingere și excludere față de elevi. În schimb, cei care dispun de strategii eficiente de gestionare a clasei obțin rezultate mai bune atât în plan academic, cât și social, reducând riscul de epuizare profesională.

Modelul ideal pentru managementul clasei de elevi

Modelul ideal de management al clasei presupune un echilibru între reguli clare, consecvență, respect reciproc și încurajarea inițiativei elevilor. Prin strategii bine definite, cum ar fi stabilirea unor reguli clare, utilizarea recompenselor și gestionarea corectă a conflictelor, profesorul poate transforma clasa într-un spațiu în care elevii se simt în siguranță și motivați să învețe.

Prezentăm mai jos câteva strategii pentru gestionarea eficientă a elevilor la clasă!

Stabilește sistemul de reguli și consecințe

Un management eficient începe cu definirea regulilor clasei și comunicarea acestora elevilor, asigurând că acestea sunt clare, specifice și rezonabile. Regulile se pot afișa într-un loc vizibil și aplicate consecvent, iar consecințele să fie logice și educative, nu punitive. Este esențial ca elevii să înțeleagă de ce există aceste reguli și cum îi ajută în procesul de învățare.

Regulile nu ar trebui privite ca o constrângere, ci un sprijin pentru dezvoltarea elevilor. Ele îi ajută să-şi controleze comportamentul impulsiv, să-și dezvolte autodisciplina și să creeze un mediu de învățare sigur și armonios. Atunci când elevii respectă regulile, aceștia învață să colaboreze mai bine cu colegii, să-și respecte profesorii și să-și asume responsabilitatea pentru acțiunile lor.

În plus, respectarea regulilor contribuie la formarea unor obiceiuri pozitive, precum punctualitatea, organizarea și respectul reciproc. Aceste abilități nu doar că îi ajută pe elevi în timpul școlii, dar le vor fi utile și în viața de adult.

Însă, pentru ca aceste reguli să fie constructive, ele trebuie să urmeze câteva principii clare:

  • să fie stabilite la începutul anului şcolar, împreună cu elevii;
  • să fie clare și să se refere la comportamentul dorit;
  • lista de reguli să fie scurtă (5-6 reguli);
  • să fie precizate recompensele respectării regulilor și consecinţele nerespectării acestora;
  • regulile să fie aplicate consecvent;
  • aplicarea consecinţelor să se facă fără ca elevul să fie blamat – doar comportamentul său este discutat;
  • regulile să aibă ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de învăţare în clasă.

Iată câteva exemple de reguli și posibile consecințe pentru un management eficient de elevi la clasă:

REGULACOMPORTAMENT AȘTEPTAT
Respectă colegii și profesoriiFolosește un limbaj adecvat și ascultă atunci când cineva vorbește
Ridică mâna înainte de a vorbiNu întrerupe colegii sau profesorul în timpul lecției
Respectă materialele și spațiul claseiNu deteriora băncile, tablă, cărțile sau alte obiecte din clasă
Respectă termenele limităPredă temele și proiectele la timp
Adoptă un comportament adecvat în clasă Nu alerga, țipa și nu te lua la bătaie cu ceilalți colegi
Fii punctual Intră la ore la timp

Consecințele pentru nerespectarea regulilor pot fi diferite, în funcție de gravitatea comportamentului. Iată câteva exemple:

  • 5 minute de curăţenie în clasă la sfârşitul zilei
  • Sarcini suplimentare (să scrie un eseu despre de ce nu este bine să ai comportamentul respectiv sau să primească o temă în plus)
  • Avertisment (la prima abatere mai gravă)
  • Discuție cu părinții (la a doua abatere mai serioasă)

Inspiră elevii prin propriul comportament

Profesoara care zambeste la elevi
Sursa foto: Pixabay.com

Cadrele didactice trebuie să demonstreze un comportament ideal, pe care elevii să-l urmărească și să-l adopte în interacțiunile sale zilnice.

Un profesor ar trebui să:

  • folosească un limbaj respectuos și politicos în orice interacțiune
  • să mențină contactul vizual atunci când comunică cu ceilalți
  • să păstreze dispozitivele mobile departe în timpul conversațiilor
  • să asculte cu atenție și să nu întrerupă interlocutorul
  • să își exprime dezacordurile sau preocupările într-o manieră constructivă și respectuoasă

Toate aceste comportamente, observate inițial la profesor și apoi practicate în mod constant, devin treptat parte din conduita naturală a elevului.

Nu pedepsi întreaga clasă

Un bun management al clasei de elevi include și abordarea problemelor de disciplină în mod individual. Acest lucru înseamnă că trebuie să vorbești cu elevul care a avut comportamentul nedorit și să-l corectezi, în loc să pedepsești o clasă întreagă din cauza acestuia. În acest fel, nu riști să-ți afectezi relațiile cu elevii care își respectă atribuțiile.

De asemenea, este important să adresezi problema într-o manieră pozitivă, prietenoasă. De exemplu, în loc să spui: „Nu mai vorbi că deranjezi alți elevi”, ai putea spune: „Ai o întrebare?”.

Comunicarea asertivă este extrem de importantă și totodată eficientă. Profesorul poate folosi mesaje asertive la persoana I, cu descrierea foarte clară a comportamentului aşteptat. De exemplu: „Vreau ca tu să…” „Mi-ar plăcea ca tu să..” .

Această abordare de bază îți va permite să păstrezi o atmosferă prietenoasă, în timp ce recunoști imediat un comportament nepotrivit.

Încurajează inițiativa și laudă copiii pentru lucrurile bune pe care le fac

Eleva in clasa care zambeste
Sursa foto: Pixabay.com

Este esențial să planifici lecțiile în așa fel încât să răspundă diferitelor stiluri de învățare și niveluri de abilitate, pentru a menține toți elevii angajați în proces. Alternarea metodelor de predare (discuții, activități practice, proiecte de grup) și oferirea de sarcini provocatoare dar realizabile pot fi de folos.

Copiii trebuie să se simtă confortabili să pună întrebări, să-și spună opinia referitoare la un subiect și să aibă discuții constructive cu elevii și profesorul.

De asemenea, lauda pentru lucrurile bine făcute poate ajuta la îmbunătățirea performanței academice și comportamentale a elevilor. Dacă este sinceră și se referă la efortul făcut și comportamentul pozitiv,  lauda poate inspira clasa, îmbunătăți stima de sine a elevului și încuraja elevul să repete respectivul comportament.

Nu în ultimul rând, o idee bună este să transmiți și părinților un feedback pozitiv referitor la efortul academic sau progresul comportamental al copiilor lor. În general, aceștia își vor felicita copiii, iar copiii se vor întoarce la clasă cu un sentiment bun și dornici să mai obțină și altă dată un astfel de feedback pozitiv.

Vorbește individual cu elevii pentru a vedea cum îi poți ajuta

Discută separat cu elevii care nu sunt implicați la clasă, care nu au rezultate bune la învățătură sau care au un comportament neadecvat pentru a vedea cum a-i putea să-i ajuți. Întreabă-i ce îi ajută să se concentreze sau ce nu au înțeles, cum ar vrea să învețe și care sunt activitățile lor preferate în clasă. Reține răspunsurile lor și adaptează-ți planul de lecții ținând cont de discuțiile respective.

Una dintre cele mai eficiente strategii de management al clasei pentru școlile elementare, gimnaziale și liceale este să le arăți elevilor că ai încredere în caracterul și capacitatea lor. Încearcă să dezvolți o relație bună cu fiecare elev. Oferă-le recunoaștere semnificativă pentru realizări, identifică-le punctele forte și talentele particulare și încurajează-i să-și urmărească interesele și pasiunile.

Cum trebuie să fie cadrul didactic pentru un bun management al clasei de elevi

Modul în care începi anul școlar poate da tonul pentru tot restul semestrului, de aceea este extrem de important să-ți planifici cu atenție prima interacțiune cu elevii.

Stabilește încă de la început așteptările clare, regulile clasei și modul în care veți colabora pe parcursul anului. Creează o atmosferă prietenoasă și deschisă, astfel încât elevii să se simtă în siguranță și motivați să participe activ. O activitate de cunoaștere sau un joc interactiv poate ajuta la reducerea emoțiilor și la construirea unei relații de încredere între tine și elevi.

Pe parcursul orei, menține contact vizual cu cât mai mulți elevi, pentru a obține un mediu interactiv și incluziv.

Însă un bun management al clasei se extinde dincolo de prima lecție. Deși este extrem de important cum începi, la fel este și cum continui. De aceea, iată alte câteva sfaturi și idei (pe lângă cele deja menționate mai sus) pe care să le urmezi pe parcursul anului școlar:

Fii pregătit să răspunzi provocărilor

Trebuie să știi din timp la ce ai putea să te aștepți din partea elevilor și să ai câteva soluții la îndemână pentru diverse situații. De exemplu, trebuie să te gândești cum îi vei gestiona pe elevii perturbatori, cum vei încuraja participarea celor timizi și cum vei menține atenția clasei pe parcursul orei.

Există mai multe moduri în care copiii pot deranja ora la clasă, inclusiv prin: intimidarea profesorului, întârzierea constantă la ore, monopolizarea timpului de clasă cu diverse lucruri neimportante, plângeri sau chiar comportament agresiv.

Un profesor ar trebui să se informeze și să învețe cum poate gestiona toate aceste probleme.

Fii proactiv

Învață să răspunzi la comentariile elevilor într-un mod care să încurajeze participarea. De exemplu, elevii au mai multe șanse să participe atunci când nu se simt amenințați în clasă, așa că în loc să spui „Nu, este greșit”, ai putea pune o întrebare care să-i determine pe elevi să descopere singuri eroarea. Apelează la metode de predare activă, combinând activitățile interactive, lucrul în echipă și tehnologia, pentru a menține interesul elevilor și reduce comportamentele problematice.

Fii în control

Chiar dacă faci tot ce trebuie, unii elevi vor refuza să se comporte corespunzător în clasă. Prin urmare, este necesar să îți menții calmul și să gestionezi situațiile cu fermitate, dar și cu empatie. Oferă așteptări foarte specifice, oferă exemple despre cum ai vrea să se comporte sau să performeze la clasă, spune-le că își pot spune părerea într-un mod respectuos și cu argumente.

Atunci când un elev perturbă ora, reacționează imediat, dar fără a pierde controlul emoțional – folosește un ton ferm, dar respectuos și evită confruntările directe care ar putea escalada situația.

În plus, este important să identifici cauzele din spatele comportamentului neadecvat. Unii elevi pot căuta atenție, în timp ce alții pot avea dificultăți emoționale sau personale. În loc să recurgi doar la pedepse, încearcă să oferi sprijin și să găsești soluții constructive, cum ar fi discuții individuale, implicarea părinților sau oferirea unor responsabilități care să canalizeze energia elevului în mod pozitiv.

Fii model

Profesoara si elevi la ora de chimie
Sursa foto: Vecteezy.com

Propriul tău comportament servește ca o reprezentare puternică a modului în care vrei să se comporte elevii în clasă și să te trateze pe tine și pe colegii lor. Nu poți cere un comportament respectuos de la elevi dacă nu îi respecți.

Cum se vor seta așteptările elevilor în clasă, pentru un bun management

Stabilirea așteptărilor clare în mediul educațional este esențial pentru un management eficient al clasei de elevi. Cunoașterea regulilor îi responsabilizează pe elevi, ajutându-i să înțeleagă ce este acceptabil și ce nu în contextul clasei și, de asemenea, îi face să realizeze că trebuie să își asume consecințele propriului comportament.

Un alt beneficiu major al stabilirii așteptărilor este capacitatea de a preveni comportamentele nepotrivite înainte ca acestea să apară, acest aspect fiind esențial pentru menținerea unui mediu de învățare productiv.

Iată câteva sfaturi pentru stabilirea unor așteptări clare în clasă:

  • Vorbește cu elevii despre care sunt așteptările tale chiar de la începutul semestrului.
  • Cere-le feedback pentru a-i implica activ în acest proces și pentru a veni cu propriile lor așteptări.
  • Scrie așteptările pe hârtie și pune-le într-un loc vizibil. Pentru elevii din clasele primare, se pot folosi elemente vizuale, cum ar fi postere, diagrame care arată ce fel de comportament este acceptabil și ce nu este acceptabil în mediul de clasă.
  • Oferă mici recompense pentru elevii care ating așteptările, care pot fi de la premii mici, cum ar fi autocolante sau creioane, până la recompense mai mari, cum ar fi timp suplimentar de pauză, puncte suplimentare care pot fi folosite la mărirea unei note sau alte privilegii speciale. Aceste recompense ar trebui să fie semnificative și relevante pentru studenți, astfel încât aceștia să le ia în serios.
  • Când elevii nu respectă așteptările, este important ca profesorul să răspundă rapid și consecvent. Ei ar trebui să explice de ce comportamentul a fost inadecvat și să ofere elevului o oportunitate de a repara.

Iată câteva exemple de așteptări din parte elevilor la clasă:

  • Să vorbească respectuos cu profesorii și colegii
  • Să participe activ la discuții și activități
  • Să lucreze bine în echipă și să-și ajute colegii
  • Să își exprime ideile și să pună întrebări relevante
  • Să fie pregătiți pentru lecție (să-și facă temele, să vină cu manualele și caietele la ei, etc)
  • Să păstreze curățenia și ordinea în clasă
  • Să folosească echipamentele și materialele cu grijă
  • Să evite comportamentele care pun în pericol siguranța lor sau a altora
  • Să urmeze instrucțiunile profesorului fără a crea întreruperi
  • Să se comporte adecvat în timpul orelor și în afara lor

Un management eficient al clasei nu înseamnă doar respectarea regulilor, ci și crearea unui mediu sigur, motivant și colaborativ, unde elevii să se simtă implicați și responsabili. Prin stabilirea unor așteptări clare, comunicare deschisă și aplicarea consecventă a regulilor, profesorii pot transforma sala de clasă într-un spațiu propice învățării și dezvoltării personale. Un bun management nu se bazează pe control strict, ci pe respect reciproc, sprijin și încurajarea unei atitudini pozitive față de educație.

Author Raluca Margean

Cu o diplomă de economist în mână și după mai mult de un deceniu petrecut în companii multinaționale pe diverse joburi, în 2016 am realizat că vreau să fac ceva cu totul diferit de tot ce realizasem până în momentul respectiv. Voiam ceva care să-mi permită să-mi pun în valoare latura creativă a personalității mele și astfel m-am apucat de organizat ateliere pentru copii și am început să scriu. Mi-am creat propriul blog, apoi am continuat să scriu și pe alte site-uri și bloguri, pe diverse teme (dezvoltare personală, parenting, cărți, lifestyle, orice). Și ceea ce a început ca o pasiune a devenit, în scurt timp, o sursă de împlinire personală și profesională. Scriu pentru că-mi place. Și vreau să scriu în continuare despre subiecte în care cred și aduc valoare oricui citește conținutul creat de mine. În rest, sunt o femeie care iubește. Iubesc copiii, iubesc cărțile, iubesc călătoriile, iubesc viața. Viața mea este plină de culoare și îmi place să stropesc din belșug în jurul meu, să-i colorez și pe alții...Tot ce-mi doresc eu de la viață este să-mi pot păstra zâmbetul cât mai mult timp (pentru totdeauna, dacă se poate) și să-mi văd copiii fericiți. Restul sunt detalii care mă ajută să-mi îndeplinesc scopul mai sus definit.

More posts by Raluca Margean