Skip to main content

Pentru copii, lumea emoțiilor poate părea un labirint complicat și copleșitor. Ei pot simți în același timp fericire și teamă sau pot fi cuprinși de sentimente puternice pe care nu știu cum să le numească sau să le gestioneze, ceea ce îi face adesea să reacționeze prin plâns, furie sau retragere, fără să înțeleagă de ce se simt așa. Ei se confruntă cu provocarea dublă de a recunoaște ce simt și, în același timp, de a învăța cum să exprime aceste sentimente într-un mod sănătos. În acest context,  roata emoțiilor devine un instrument extrem de prețios care îi ajută pe cei mici să-și identifice emoțiile, să le conștientizeze și să le gestioneze mai bine.

În acest articol vom discuta despre ce este mai exact roata emoțiilor și cum poate fi ea folosită ca metodă didactică pentru dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor.

Ce este roata emoțiilor și cum ajută la dezvoltarea copiilor?

Roata emoțiilor este o reprezentare grafică ce grupează sentimentele de la cele de bază (fericit, trist, furios, speriat) până la nuanțe mai complexe, permițând copiilor să-și identifice emoțiile, să le înțeleagă și să le gestioneze mai bine.

Definiția simplă a roții emoțiilor 

Dezvoltată în 1980 de către psihologul american Robert Plutchik, roata emoțiilor a fost rezultatul multor ani de cercetare dedicați studierii modului în care emoțiile se interconectează și se influențează reciproc. Dr. Plutchik a dorit să creeze un model care să explice nu doar ce emoții există, ci și cum acestea se raportează una la alta în complexitatea vieții noastre emoționale.

Această reprezentare grafică inovatoare a revoluționat înțelegerea emoțiilor umane oferind pentru prima dată o structură clară și sistematică care demonstrează că emoțiile sunt interconectate.

Structura roții emoțiilor

Roata este împărțită în: emoții primare, emoții secundare și emoții terțiare.

Emoțiile primare. Prin studiile sale aprofundate, Plutchik a identificat opt emoții primare care servesc drept fundament pentru toate celelalte. Acestea sunt: bucurie, tristețe, acceptare, dezgust, frică, furie, surpriză și anticipare și funcționează asemenea culorilor primare în pictură – din combinarea lor rezultă întreaga gamă de sentimente complexe pe care le experimentăm zilnic.

Emoțiile secundare. Pe măsură ce explorăm roata emoțiilor dinspre centru către exterior, descoperim emoții secundare care derivă din cele primare, oferind o perspectivă mai detaliată și nuanțată asupra trăirilor noastre. Aceste emoții secundare nu sunt la fel de intense precum emoțiile primare, însă ele ne ajută să identificăm cu mai multă precizie ceea ce simțim. De exemplu, în spatele emoției primare de furie se pot ascunde stări precum frustrare, iritare sau resentiment, care nu sunt la fel de intense precum furia, însă îți oferă indicii importante despre cauza reală a disconfortului emoțional.

Emoțiile terțiare. Stratul cel mai exterior al roții emoțiilor dezvăluie emoțiile terțiare, care sunt cele mai specifice și detaliate emoții pe care le poate experimenta cineva. Aceste emoții surprind distincțiile subtile care fac ca fiecare experiență emoțională să fie unică. În frustrare, de exemplu, emoțiile terțiare pot include exasperare sau agitație.

Recunoașterea acestor nuanțe ne ajută nu doar să ne înțelegem mai bine pe noi înșine, ci și să comunicăm mai clar cu cei din jur. De exemplu, în loc să spunem pur și simplu „sunt furios”, putem exprima „sunt frustrat pentru că nu m-am simțit ascultat” sau „mă simt iritat din cauza presiunii constante”. Această diferențiere este esențială în gestionarea emoțiilor și în dezvoltarea unei inteligențe emoționale solide, mai ales în contexte educaționale, unde copiii învață să-și exprime trăirile și să-și formeze relații sănătoase cu ceilalți.

Structura opozițiilor emoționale

Una dintre cele mai fascinante descoperiri ale lui Plutchik a fost modul în care emoțiile se organizează în perechi opuse, reflectând răspunsuri fiziologice fundamentale.

De exemplu, bucuria stă în opoziție cu tristețea, generând reacții comportamentale diametral opuse. Când suntem bucuroși, ne deschidem către lume și căutăm conexiuni, relații, pe când atunci când suntem triști, ne retragem, ne închidem în noi înșine, ne izolăm.

De asemenea, frica și furia formează o altă pereche opusă, reprezentând două comportamente total diferite: vulnerabilitate și dominanță. Când ne este frică, corpul nostru adoptă o postură de protecție – ne facem mici, căutăm să ne ascundem, să evităm pericolul. În contrast, furia ne face să ne extindem, să devenim mai vizibili și mai gălăgioși, pregătindu-ne pentru confruntare.

Cum folosești roata emoțiilor în viața de zi cu zi?

În conversațiile de zi cu zi, deseori folosim instinctiv diferențele fine între emoțiile primare, secundare și terțiare  pentru a ne exprima cu precizie ceea ce simțim.

De exemplu, este posibil să ai o conversație în care o persoană îți spune: „Probabil ești foarte trist că lucrurile nu au mers cum voiai”, iar tu răspunzi: „Nu chiar trist, mai degrabă dezamăgit.”

Prin acest schimb aparent simplu, aplici de fapt principiile roții emoțiilor – recunoști că ceea ce trăiești nu atinge intensitatea unei emoții fundamentale precum tristețea, ci se situează mai degrabă în zonele mai subtile din cadrul emoțiilor terțiare (dezamăgire). De multe ori, se întâmplă să experimentăm o combinație de mai multe emoții diferite.

De ce să folosești roata emoțiilor în grădiniță și în școală?

Roata emoțiilor este un instrument vizual extrem de valoros, mai ales în grădiniță și școală, unde copiii sunt în plin proces de dezvoltare emoțională. Folosirea sa în activitățile de zi cu zi poate aduce multiple beneficii copiilor, iată câteva dintre acestea:

1. Ajută la recunoașterea și exprimarea emoțiilor. Copiii învață să recunoască, să numească și să diferențieze emoțiile — de la cele de bază (bucurie, tristețe, furie) până la nuanțe mai fine (frustrare, entuziasm, neliniște). Identificând emoțiile, ei pot să se exprime mai clar și mai sănătos.

2. Sprijină reglarea emoțională. Atunci când copiii devin conștienți de emoțiile lor și pot vorbi despre cum se simt, ei ajung să le gestioneze într-un mod echilibrat. În loc să reacționeze impulsiv, încep să găsească strategii de calmare și rezolvare a conflictelor.

3. Îmbunătățește relațiile dintre copii. Când copiii învață să își recunoască propriile emoții și să înțeleagă sentimentele colegilor lor, se dezvoltă natural empatia, care îi face să devină mai atenți și mai grijulii cu cei din jur.

4. Promovează sănătatea mintală pe termen lung. Un copil care învață să-și identifice și să-și gestioneze emoțiile devine un adult mai echilibrat, iar introducerea acestor instrumente valoroase cât mai devreme în dezvoltarea celor mici reprezintă o investiție prețioasă în viitorul acestora.

5. Oferă sprijin cadrelor didactice. Pentru educatori și profesori, roata emoțiilor devine un aliat prețios care deschide uși către lumea interioară a copiilor, oferindu-le un instrument concret pentru a iniția conversații deschise și empatice, fie individual, fie într-un grup. Cu ajutorul roții emoțiilor, adulții pot identifica la timp semnele unor dificultăți emoționale care altfel ar rămâne ascunse, permițându-le să intervină prompt și să ofere sprijinul necesar înainte ca problemele să se agraveze.

Cum folosești practic roata emoțiilor în activități didactice?

Roata emoțiilor nu este doar un poster frumos de pus pe perete, ci un instrument interactiv care prinde viață prin activitățile interactive pe care le poți desfășura cu copiii. Astfel, roata emoțiilor  poate fi transformată dintr-o frumoasă reprezentare grafică într-o experiență de învățare captivantă.

Roata emoțiilor – joc didactic

Roata emoțiilor poate deveni o unealtă puternică de autocalmare. Iată ce trebuie să facă profesorul sau părintele pentru acest lucru:

Personalizarea prin culori. Copilul va fi rugat să coloreze fețele care exprimă diferite sentimente, punându-i întrebări precum: „Ce culoare crezi că se potrivește cel mai bine cu furia?” sau „Când te gândești la tristețe, la ce culoare îți vine în minte?” . Este important ca atât adultul, cât și copilul să înțeleagă că nu există alegeri greșite. Fiecare copil își exprimă astfel percepția personală asupra emoțiilor, alegerile sale ajutând adultul să înțeleagă mai bine lumea lui interioară.

Recunoașterea emoțiilor. Ajută copilul să decupeze o săgeată din carton și să o atașeze în centrul roții folosind pioneze sau un dispozitiv de fixare care permite rotirea liberă. Încurajează copilul să folosească săgeata pentru a indica cum se simte în diferite momente ale zilei. Această practică simpla îl ajută să-și dezvolte capacitatea de autobservare și să pună cuvinte pe sentimentele pe care le trăiește – primul pas esențial în dezvoltarea inteligenței emoționale.

Folosește roata emoțiilor ca instrument de autoreglare. Copiii o pot folosi în colțul lor de liniște, acolo unde merg când se simt copleșiți. Ei își pot muta săgeata pe emoția pe care o simt (de exemplu, furie), fac câteva respirații profunde sau stau puțin în liniște, apoi își mută treptat săgeata către emoții mai blânde (frustrare, apoi calm sau fericire) pe măsură ce se simt mai bine. Acest proces îi învață să-și recunoască progresul emoțional și să-și dezvolte strategii personale de gestionare a sentimentelor dificile. 

Exemple de activități cu roata emoțiilor pentru grădiniță 

Iată și alte exemple de jocuri cu roata emoțiilor ce pot fi integrate în activitățile zilnice ale copiilor la grădiniță:

1. Găsește emoția potrivită – în cadrul acestui joc, educatorul învârte roata pe care sunt ilustrate diferite emoții (fericire, tristețe, frică, furie, surpriză, dezgust etc.), iar copilul trebuie să povestească o întâmplare personală în care a simțit emoția indicată.  

2. Ruleta emoțiilor– se învârte o săgeată pe roata emoțiilor și când aceasta se oprește, va indica o emoție. Un copil va mima emoția respectivă, iar ceilalți trebuie s-o ghicească.

3. Emoția zilei – dimineața, copiii sunt încurajați să-și aleagă o emoție din roată, iar la sfârșitul programului de grădiniță trebuie să spună de ce au ales-o și cum s-au simțit pe parcursul zilei.

4. Emoțiile și corpul – aceasta este o activitate științifică unde elevii explorează cum emoțiile afectează corpul. Ei sunt încurajați să-și măsoare pulsul când sunt furioși, agitați sau bucuroși, apoi să observe respirația când sunt calmi.

Astfel de jocuri îi ajută pe copii să recunoască, să numească și să vorbească despre emoțiile pe care le experimentează, dezvoltându-și astfel inteligența emoțională și capacitatea de comunicare.

Activități cu roata emoțiilor în învățământul primar

Pe măsura înaintării în vârstă, jocurile pot fi adaptate nevoilor mai mari ale copiilor. Iată câteva exemple de acivități cu roata emoțiilor în învățământul primar:

1. Identificarea emoțiilor după imagini sau video – acest joc este ideal pentru clasa pregătitoare și clasa întâi. Copiii se uită la imagini sau filmulețe cu diverse persoane care fie sunt singure, fie interacționează cu alte persoane și trebuie să identifice pe roată emoțiile respectivilor oameni observând trăsăturile faciale sau comportamentul.

2. Construirea unei povești pornind de la o emoție – copiii primesc o emoție din roată și trebuie să inventeze o poveste scurtă despre un personaj care trăiește acea emoție, dezvoltându-și astfel creativitatea și înțelegerea contextuală a sentimentelor.

3. Jurnalul emoțiilor – acesta este un proiect pe termen lung unde elevii își notează zilnic emoțiile din roată, observând tipare și discutând despre ele cu profesorul o dată pe săptămână. O astfel de activitate dezvoltă autocunoașterea și capacitatea de reflecție.

4. Emoțiile personajelor – acesta este un joc în care roata emoțiilor este integrată în orele de limba română. Elevii sunt puși să analizeze emoțiile personajelor din cărțile citite, apoi creează hărți emoționale ale poveștilor și discută cum diferite situații generează anumite sentimente.

5. Emoțiile în artă – elevii creează colaje și picturi care reprezintă diferite emoții, apoi își prezintă lucrările explicând ce au vrut să transmită și cum au ales culorile și formele pentru a exprima acele sentimente.

Descarcă și utilizează roata emoțiilor PDF în clasa ta

Vă oferim mai jos un model de roata emoțiilor care poate fi folosită pentru diverse activități școlare.

Important de știut este că poți crea propria roată a emoțiilor împreună cu copiii, într-o activititate de brainstorming. Începe prin a-i întreba ce emoții cunosc și scrie-le pe tablă. Apoi întreabă-i cum arată fiecare emoție – ce expresie facială o reprezintă, ce culoare ar avea-o sau ce formă și-ar imagina pentru ea. Lasă-i să sugereze grupări naturale ale emoțiilor („Cred că furia și supărarea sunt surori” sau „Fericirea și bucuria stau una lângă alta”) și să discute despre emoțiile opuse („Dacă furia este roșie și mare, atunci calmul este albastru și mic”).

Pentru a-i face să se gândească la emoții mai subtile, le poți adresa întrebări precum „Ce simțiți când așteptați ceva frumos să se întâmple?” sau „Cum vă simțiți când cineva vă înțelege perfect?” – astfel descoperiți împreună emoții ca anticiparea sau recunoștința. La final, le poți permite să își aleagă fiecare propria poziție pe roata finală și să explice de ce au ales-o.

Roata emoțiilor PDF – material didactic gata de folosit

Descarcă de mai jos în format PDF roata emoțiilor pentru copiii mai mici, printeaz-o color și plastifiaz-o pentru a rezista mai mult timp. Apoi decupează o săgeată din carton și atașaz-o în centrul roții cu pioneze în așa fel încât săgeata să se poată roti liber. Folosește-o apoi în activitatea ta educațională:

Idei practice de folosire a roții emoțiilor printabile

Versiunea printabilă a roții emoțiilor poate fi folosită în nenumărate activități creative. De exemplu, fiecare copil poate avea propria roată a emoțiilor unde să-și lipească autocolante de câte ori trăiește o anumită emoție, urmărind astfel tiparele emoționale de-a lungul săptămânii. Mai mult, roțile fiecărui copil pot fi atașate pe un panou comun din clasă, oferind o imagine de ansamblu asupra stării emoționale a grupului și facilitând discuții despre empatie și sprijin reciproc.

De asemenea, cadrele didactice pot organiza un fel de „Bingo al Emoțiilor”. În acest joc interactiv, copiii marchează pe roțile lor printate emoțiile pe care le observă la colegii lor, la personajele din povești, filme sau la alți oameni din diverse situații reale, până ce toate emoțiile de pe roată au fost identificate.  

Cum alegi și folosești imagini potrivite pentru roata emoțiilor?

Sursa foto: Vecteezy.com

Alegerea imaginilor potrivite pentru roata emoțiilor este importantă deoarece îi poate face pe copii să se identifice mai bine cu emoțiile respective. O imagine bine aleasă poate face ca un copil să exclame „Exact așa mă simt și eu!”, în timp ce o imagine nepotrivită poate crea confuzie, distanțare sau chiar respingere față de procesul de învățare emoțională.

Roata emoțiilor – alege imagini sugestive pentru copii

Când alege imagini pentru roata emoțiilor destinată copiilor, prioritatea numărul unu a educatorului/profesorului este claritatea și recunoașterea imediată. Imaginile trebuie să fie suficient de sugestive pentru ca un copil să poată identifica instantaneu emoția, fără să aibă nevoie de explicații suplimentare.

De asemenea, ar trebui optat pentru imagini cu expresii faciale exagerate și clare: zâmbete largi pentru fericire, sprâncene încruntate pentru furie, ochi mari și rotunzi pentru surpriză și lacrimi vizibile pentru tristețe.

Sursa foto: Vecteezy.com

Un aspect esențial este ca imaginile să conțină fețe ale unor persoane de diferite etnii, vârste și culori ale pielii pentru ca fiecare copil să se poată regăsi în roată.

Nu în ultimul rând, imaginile trebuie să reflecte emoții autentice, nu stereotipuri. De exemplu, furia nu înseamnă neapărat violență, ci poate fi reprezentată prin frustrare, iar tristețea nu trebuie să fie dramatică, ci poate fi o melancolie blândă care îi învață pe copii că este normal să se simtă așa uneori.

În funcție de vârsta și nevoile copiilor, roata emoțiilor ar putea avea fie doar cele 8 emoții fundamentale reprezentate prin fețe simple și colorate (pentru copiii mai mici), fie ar putea fi mai complexă, incluzând emoțiile secundare și terțiare (pentru copiii mai mari).

Este util să se folosească o varietate de culori, cu tonuri mai puternice pentru emoțiile primare și nuanțe mai estompate pentru cele secundare și terțiare, pentru a evidenția diferențele subtile dintre acestea.

Roata poate fi plastifiată, astfel încât copiii să își poată marca emoțiile pe parcursul zilei cu markere lavabile sau se pot folosi post-it-uri pentru a urmări variațiile emoționale de-a lungul orelor. O idee creativă și interactivă este includerea fotografiilor personale ale copiilor, surprinși cu diferite expresii faciale, transformând roata într-un instrument viu și personalizat de explorare a trăirilor zilnice.

Sfaturi utile pentru cadrele didactice când folosesc roata emoțiilor

Roata emoțiilor este un instrument pedagogic valoros, însă cadrele didactice trebui să știe cum să-l folosească.

Cel mai important lucru pe care trebuie să-l facă profesorii este să creeze un mediu în care elevii să se simtă suficient de în siguranță pentru a-și exprima sentimentele. Elevii trebuie să simtă că nu vor fi judecați sau ridiculizați pentru ceea ce simt, de aceea, este esențial ca profesorii să dea dovadă de deschidere și disponibilitate, încurajând exprimarea liberă a emoțiilor.

După ce este creat acest mediu de siguranță emoțională, profesorul poate introduce activități adaptate vârstei și nivelului de dezvoltare al copiilor. La clasele mici se pot folosi jocuri simple, iar pentru copiii mai mari, se pot iniția discuții de grup, jocuri de rol sau exerciții de reflecție care implică analizarea emoțiilor în diverse contexte sociale sau literare.

Doar în acest fel, roata emoțiilor devine nu doar un joc, ci un instrument de învățare socio-emoțională esențial în formarea echilibrului interior și a relațiilor sănătoase.

Cum eviți greșelile frecvente când folosești roata emoțiilor?

Una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac cadrele didactice este să sugereze prin tonul nepotrivit că emoția pe care o simt copiii este greșită.

O altă capcană frecventă este graba de a „repara” imediat emoțiile negative. Când un copil indică că se simte trist sau furios, profesorul nu trebuie să încerce să-l facă fericit. Cei mici trebuie să înțeleagă că și emoțiile negative sunt normale și sănătoase, iar rolul adultului nu este să elimine emoțiile negative, ci să-i ajuți să le înțeleagă și să le gestioneze constructiv. Cadrele didactice pot permite copilului să stea cu emoția sa pentru câteva momente înainte de a începe să exploreze moduri de a se simți mai bine.

O altă greșeală pe care o fac des adulții, atât părinții cât și profesorii, este să facă presupuneri despre ce simt copiii, bazându-se doar pe comportamentul lor observabil. Un copil care pare agitat s-ar putea să fie de fapt anxios, nu furios, iar unul care pare retras s-ar putea să fie doar obosit, nu trist. Din acest motiv, ei trebuie să întrebe copilul cum se simte, oferindu-i libertatea de a-și alege propria etichetă emoțională.

Cum integrezi roata emoțiilor în rutina zilnică a clasei?

Sunt diverse moduri în care roata emoțiilor poate fi integrată în rutina zilnică a clasei. De exemplu, se poate folosi pentru a indica emoția pe care o simt într-un anumit moment al zilei. Acesta poate fi dimineața, la intervale regulate sau după ce au participat la o anumită activitate.

De asemenea, roata emoțiilor poate fi folosită în rezolvarea conflictelor zilnice. Când apar neînțelegeri între copii, în loc să întrebi imediat „Ce s-a întâmplat?„, începe cu „Să mergem la roata emoțiilor să vedem cum vă simțiți amândoi acum.” Copiii își identifică emoția, respiră împreună pentru a ajunge la o stare mai calmă și apoi pot discuta despre ce s-a întâmplat.

O altă modalitate eficientă de a integra roata emoțiilor în clasă este să discutați despre emoțiile personajelor atunci când citiți un pasaj dintr-o carte.

Un aspect deosebit de important este ca profesorii sau educatorii să folosească ei înșiși roata emoțiilor. Ei pot împărtăși cu copiii propriile lor emoții: „Astăzi mă simt puțin anxioasă pentru că avem o activitate nouă, dar și entuziasmată să văd cum va merge.” Această transparență îi învață pe copii că emoțiile sunt normale și că adulții le trăiesc și le gestionează la fel ca ei.

Resurse suplimentare pentru dezvoltarea emoțională a copiilor

Dezvoltarea emoțională sănătoasă necesită o abordare mai amplă, care să combine instrumente vizuale cu activități interactive, tehnologia cu jocul tradițional și învățarea individuală cu cea de grup. Pe lângă roata emoțiilor, cadrele didactice pot folosi și alte instrumente educaționale eficiente, precum aplicații digitale, jocuri de memorie, storytelling și altele.

Alte jocuri și materiale complementare roții emoțiilor

Există nenumărate jocuri care pot fi integrate alături de roata emoțiilor în activitățile didactice, de exemplu cuburile cu emoții. Pe fiecare față a cubului se află o emoție diferită, iar copiii aruncă cubul și discută despre momentele când au trăit acea emoție sau creează scenarii în care personajele lor fictive o experimentează.

Aplicații digitale utile pentru învățarea emoțiilor

Aplicații precum „Mood Meter” dezvoltate de Yale Center for Emotional Intelligence oferă copiilor posibilitatea de a-și înregistra zilnic emoțiile pe o hartă interactivă colorată, urmărind tiparele emoționale pe termen lung și primind sugestii personalizate pentru gestionarea diferitelor stări emoționale.

O altă aplicație interesantă este ”ThinkUp”,  care valorifică puterea afirmațiilor pozitive permițând înregistrarea unor discursuri inspiraționale cu propria voce.

 „Headspace for Kids” introduce copiii în lumea mindfulness-ului și a meditației ghidate, învățându-i tehnici de respirație și relaxare care se integrează perfect cu utilizarea roții emoțiilor pentru autoreglarea emoțională.

De asemenea, pentru activități de grup, aplicațiile de tip quiz interactiv cum ar fi „Kahoot” pot fi personalizate cu întrebări despre emoții.

În concluzie, roata emoțiilor este un instrument didactic practic și eficient pentru a-i învăța pe copii despre lumea complexă a emoțiilor. Prin utilizarea ei în activități zilnice, copiii învață să își recunoască, să își exprime și să își gestioneze trăirile într-un mod sănătos, dezvoltând empatie și inteligență emoțională.

Author Raluca Margean

Cu o diplomă de economist în mână și după mai mult de un deceniu petrecut în companii multinaționale pe diverse joburi, în 2016 am realizat că vreau să fac ceva cu totul diferit de tot ce realizasem până în momentul respectiv. Voiam ceva care să-mi permită să-mi pun în valoare latura creativă a personalității mele și astfel m-am apucat de organizat ateliere pentru copii și am început să scriu. Mi-am creat propriul blog, apoi am continuat să scriu și pe alte site-uri și bloguri, pe diverse teme (dezvoltare personală, parenting, cărți, lifestyle, orice). Și ceea ce a început ca o pasiune a devenit, în scurt timp, o sursă de împlinire personală și profesională. Scriu pentru că-mi place. Și vreau să scriu în continuare despre subiecte în care cred și aduc valoare oricui citește conținutul creat de mine. În rest, sunt o femeie care iubește. Iubesc copiii, iubesc cărțile, iubesc călătoriile, iubesc viața. Viața mea este plină de culoare și îmi place să stropesc din belșug în jurul meu, să-i colorez și pe alții...Tot ce-mi doresc eu de la viață este să-mi pot păstra zâmbetul cât mai mult timp (pentru totdeauna, dacă se poate) și să-mi văd copiii fericiți. Restul sunt detalii care mă ajută să-mi îndeplinesc scopul mai sus definit.

More posts by Raluca Margean

Accesabilitate